Toomas Polli: AI ja neljapäevane töönädal on justkui teineteise jaoks loodud
Lühendatud tööajaga töötamine on muutumas järjest menukamaks, kuid nädalas ühest tööpäevast loobumine nõuab ka uudseid lähenemisi. Suviti neljapäevase töönädalaga töötavat Elisa tehnoloogiaüksust vedav Toomas Polli märkis, et üks vahend sama töö lühema perioodi sisse mahutamiseks on koosolekute ja koostöö optimeerimine, kuid sama oluline on oskus leida efektiivsemaid töövõtteid ka iseseisvas töös. Viimase puhul on järjest suuremaks abiks ka tehisintellekt.
Tehisintellektil põhinevad lahendused arenevad meeletu kiirusega ning pole päeva, mil turule ei jõuaks midagi uut ja huvitavat. AI on küll muutunud veidi moesõnaks, kuid erinevalt näiteks Metaversumist ja teistest paljuhaibitud tulevikutehnoloogiatest, on sel juba täna reaalne käega katsutav kasutegur. See kasutegur paraneb aja jooksul veelgi ning konsolideerumise ja nigelamate teenuste kadumise taustal pole raske jõuda punkti, kus sobiliku AI-tööriista leiab pea igaks ülesandeks.
Tulevik paistab küll helge, kui ka juba täna on AI-l põhinevad lahendused midagi sellist, mis lubavad inimestel oma tööd nutikamalt, efektiivsemalt ja lihtsamalt ära teha. Kui eesmärgiks on jõuda punkti, kus varem viis päeva võtnud töö saaks ära teha näiteks neljapäevase töönädala või kuutunnise tööpäeva kontekstis, on uudsed tööriistad ja nutikad töövõtted meeletu väärtusega. Igas tööpäevas on midagi veidi mõttetut, tüütut ja rutiinset ning need on kohad, kus juba tänased AI-tööriistad tuge pakkuda suudavad.
Kasulik kõigile
Vaadates näiteks arendajate töölaua poole on näha, et kuigi ChatGPT või muud AI-lahendused ei suuda enda kanda võtta mõttetööd ega lõplikult valmis toote loomist, suudavad need lihvida maha mitmedki ajakulukad nurgad. Probleemiga jänni jäädes ei pea kulutama tunde Googeldamisele, selle asemel saab vigase koodijupi AI-le ette näidata ja paluda sel pakkuda, mis võib olla probleemi tuumaks. AI suudab pakkuda abi ka näiteks dokumenteerimisel või koodibaasi uuendamisel ja aidata leida lahendusi tehnilistele probleemidele.
Ükski neist võimalustest ei asenda ühelgi sammul kogenud spetsialisti, küll aga aitavad tal oma tööd teha efektiivsemalt. Olukorras, kus töötunde on vähem, samas töö enda hulk on endine, on iga võidetud minut suure väärtusega. Isegi, kui tänane AI-tööriist ei suuda pakkuda välja lõplikku lahendust tekkinud probleemile, võib õige mõttesähvatuseni viiv idee olla väärt portsu säästetud töötunde.
Tehisintellekt ei ole ka midagi, mis oleks kasulik vaid tehnilist tööd tegevatele inimestele. Võimalusi AI abil aega kokku hoida leiab pea iga rolli puhul. Näiteks on tänased tekstipõhised AI-lahendused heaks abiliseks kokkuvõtete ja protokollide koostamiseks ja korrastamiseks, koosolekutel protokollide ja memode loomiseks, või isegi veidi loovamaks tööks.
Näiteks kui kellegi igapäevasest tööajast kulub märgatav osa PowerPointi esitluste loomisele, suudavad Microsofti pakutavad AI-põhised disainitööriistad ühe klikiga muuta slaidid kaunimaks, kui keskmine inimene isegi pärast tunde võtnud nikerdamist. Lisades sinna juurde äri-AI suutlikkuse leida suurtest andmekogudest mustreid ja tuvastada probleeme kiiremini, kui ükski tundide kaupa logisid sirviv inimene, on potentsiaalsed võidud ilmselged.
AI tuleb niikuinii. Neljapäevane töönädal lihtsalt kiirendab seda
Tundub, et vähemalt nähtavas tulevikus pole AI-tööriistadest pääsu kellelgi. Uudsed lahendused on enamasti liiga head, et neid ignoreerida ning kuigi tänaseni on tehisintellekti ümbritsemas mitmed murekohad – alates andmekaitsest kuni eetikani välja – on selle potentsiaalset positiivset mõju raske ülehinnata. Ilmselt ei jõua me veel lähiajal punkti, kus kõik töötajad suudaks tehismõistusel töötavatele lahendustele täielikult pühenduda, kuid mida olulisemaks muutub efektiivsus, seda julgemalt nende poole ka pöördutakse.
Varem või hiljem jõuavad nutikad tööriistad enamike töötajate tööriistakasti, lühendatud tööajaga töötavate töötajate puhul lihtsalt varem. Kuna neljapäevane töönädal premeerib efektiivsust ja suutlikkust oma töö nutikamalt tehtud saada, on igal töötajal motivatsioon ja põhjus uudseid lahendusi proovida ning hinnata, kas ja kuidas need igapäevase asjaajamise lihtsamaks muuta saaks. Need on kogemused ja oskused, mis kanduvad igapäevasesse tööelusse üle ka aegadeks, mil töötatakse harjumuspärase töökorraldusega.