Põhisisu algus

Metaverse võiks kuulutada kontorite lõppu, aga kuidas panna seda kasutama inimesed, kes arvuteid kardavad?

06.03.2023

Metaverse on märksõna, mis on meediaruumi täitnud juba aastaid ning ilmselt jätkub sama trend ka tulevikus. Kuigi täna tundub suurema osa oma päevast virtuaalreaalsusmaailmas veetmine kui midagi ulmefilmist, siis märgib Elisa valdkonnajuht Tarmo Linnamägi, et suure tõenäosusega realiseerub vähemalt mingi osa tänasest visioonist juba nähtavas tulevikus – ja seda mitte vaid meelelahutuslikul otstarbel, vaid ka professionaalses sfääris.

Metaverse’ist rääkides peetakse silmas interneti ja ühendatud teenuste järgmist põlvkonda, mille muudab võimalikuks 5G ja teised kiired tehnoloogilised hüpped. “Kui täna külastame internetti, siis Metaverse’i puhul elaksime interneti sees – enam ei väisa arvuti abil videokoosolekut, vaid panema virtuaalreaalsusprillid pähe ning lähme istume virtuaalses kontoris. Või siis jookseme mõnes mängus ringi. Või ajame Facebook Messengeri asemel juttu virtuaalses kohvikus,” selgitas Linnamägi, mis on Metaverse’i peamiseks põhimõtteks.

Seejuures ei näe Metaverse’i põhimõtted ette, et seda kasutataks vaid üksikute eesmärkide täitmiseks, vaid pigem peaks sellest kujunema alternatiivne reaalsus ja digitaalne maailm, kus inimesed veedavad suurema osa ärkvelveedetud ajast. Täna on selle tehnoloogiline baas küll veel lapsekingades, kuid investeeringuid voolab valdkonda ohtralt. Näiteks Facebook – mille emafirma kannab nüüd nime Meta – on raportite kohaselt sellesse panustanud juba üle 36 miljardi euro.

Milleks seda päriselt vaja on?

Linnamägi märkis, et Metaverse’ist meeldib rääkida kõikidele, kuid tegelikult on veel lõpuni ebaselge, täpselt mille jaoks uut tehnoloogiat kasutama hakatakse. Erinevaid visioone ja ideid on aga palju ning kui üks pool on meelelahutus ja sotsiaalne aspekt, siis nähakse uudsele tehnoloogiale hulgaliselt kasutusvõimalusi ka ärimaailmas.

“Suurim kingitus Metaverse’ile oli pandeemia tõttu kodukontoritesse liikumine. Kui kunagi räägiti, et tulevikus enam keegi kontoris kohapeal ei käi, istume kodus – VR-prillid peas – ja ajame kolleegidega juttu virtuaalses kontoris, siis tundus see ulme. Keegi poleks uskunud, et alati olemas olnud kontorid kuskile kaovad,” rääkis ta. “Pandeemia näitas aga kätte, et kui on võimalik kodukontoris olla, siis seda enamasti ka hea meelega tehakse ja töötulemused selle arvelt ei kannata.”

Kodukontorid on ka valdkond, kuhu Metaverse lubaduste kohaselt revolutsiooni tooma peaks. Selle asemel, et istuda üksi klaviatuuri klõbistades pimedas toas, on iga tool ja iga laud võimalik kolida uude virtuaalsesse kontorisse. Pähe tuleb panna vaid VR-prillid ning ühtäkki ongi kodu muutunud ruumiliseks digikontoriks, kus saab ringi käia, kolleegi laua juures seisma jääda ja törtsu juttu ajada, koosolekuruumi minna või vaadata, milliseid jutte räägitakse virtuaalses kohvinurgas.

Elisa valdkonnajuhi sõnul aitaks see lähenemine kokku siduda kodukontori võlud ja tavapärase kontorikeskkonna eelised. “Kodukontorid on mugavad, päriskontoris on aga teised inimesed ning info liigub paremini. Kuigi õige töökorraldus võib kodukontorites töötamise üsnagi muretuks teha, siis ei asenda miski neid väikesed viieminutilisi äkkvestluseid, mis kolleegi lauast möödudes tekkida võivad. Metaverse lubaks kõigil töötada täpselt seal, kus nad tahavad, aga võtta sinna kaasa ka kontorikeskkonna head aspektid,” selgitas ta.

On oluline, et inimesed selle omaks võtaks

Metaverse on alles arengujärgus ning nagu iga uue tehnoloogiaga, saab Linnamägi sõnul selle edu juures määravaks see, kas inimesed selle omaks võtavad. Kuigi hetkel on valdkonnas tegutsemas early-adopterid ning on veel ebaselge, millal tehnoloogia massidesse jõudma hakkab, soovitab ta valdkonnast huvitatud inimestel ja ettevõtetel hakkama mõtlema tehnoloogia võlude ja riskide peale.

“Tänaseni võib kohata vanakooli ärimehi, kes keelduvad arvutit kasutamast. Uus põlvkond võtab ilmselt Metaverse’i üsna hästi vastu, aga mis saab kõigist neist, kelle jaoks tehnoloogia kiire areng üle jõu käib?” sõnas Linnamägi. “Ainus viis, kuidas uus tehnoloogia saab era- või ärimaailmas kanda kinnitada, on inimesed seda armastama panna. See ei saa aga juhtuda üleöö ning enne kui ummisjalu VR-peakomplekte ostma minna, tasuks läbi mõelda, miks, kuidas ja millal võiks interneti uus põlvkond sinu või su ettevõtte jaoks päriselt kasulik olla.”

“Oleme huvitava arengu algusfaasis. Ei saa välistada, et Metaverse’ist saab järgmine 3D-telerirevolutsioon – pealtnäha äge tehnoloogia, aga tegelikult kasutu – kuid samas ei saa ka väita, et sellest ei saa järgmine iPhone ehk tehnoloogia, mis muutis meie maailma tundmatuseni. Võiks aga loota, et järgmise 3-5 aasta jooksul hakkab pilt juba selgemaks muutuma,” lisas ta.

Seotud märksõnad
Uus Elisa Elamus ja Huub Mine vaatama
Vanemad TV-teenused
Liitumised enne 10.08.2021
Mine vaatama
Vanemat TV-teenust saab veebis vaadata kuni 31.05.2024. Kui soovid ka edaspidi TV-d veebis vaadata, liitu Elisa Elamusega!