Eesti ettevõtete 5 levinud IT-viga
Paljude Eesti ettevõtete IT-süsteemid on kaardimajakes kombel ühe vea kaugusel kokkukukkumisest. Järgnevalt toome välja viis kõige tavalisemat viga, mida Eesti ettevõtted oma IT-taristus teevad – ja anname vihjed, kuidas need vead aegsasti ära hoida, et sinu äri toimiks tõrgeteta.
5 levinumat probleemi ettevõtete IT-taristus
- Kogu äri sõltub ühest seadmest – Elisa tehnikud näevad palju ettevõtteid, mille süsteemidesse on n-ö “single point of failure” sisse kirjutatud. Kogu ettevõtte tootmine või teenus sõltub ühest seadmest, mille rikke või tõrke korral seiskub töö täielikult. Seda riski ei teadvustata enne, kui kahju on juba juhtunud. Lahenduseks on kriitiliste programmide ja süsteemide varundamine mitmes kohas nii füüsiliselt kui pilves, et juhus ei halvaks kogu äri.
- Aegunud seadmed ja tarkvara – sageli kohtab ettevõtte võrgus ülivanu seadmeid, mis kasutavad endiselt Windows XP-d või muud aegunud tarkvara. Sellistel seadmetel on palju turvaauke ja need teevad haavatavaks kogu võrgu. Botid skaneerivad võrke ööpäevaringselt ja küsimus pole kas, vaid millal rünnak tuleb. Eriti tööstusvaldkonnas näeb ülikalleid masinaid, mis vajavad spetsiaalset tarkvara – ka nende tarkvara peab regulaarselt uuendama.
- Erakliendi lahendused ärikliendi probleemidele – kulude kokkuhoiu nimel kasutatakse tihti kodukasutajale mõeldud seadmeid. Need võivad sobida väikesesse kontorisse, kuid ei talu ärikliendi koormust ega taga vajalikku töökindlust ega turvalisust. Äriklassi varustus võib küll näida kallim, kuid aitab vältida kordades suuremat kahju, mis tekiks tööseisaku või andmelekkega.
- Regulatsioonide alahindamine – NIS2 direktiiv ja muud küberjulgeoleku nõuded karmistuvad pidevalt. Kui ettevõte pakub elutähtsat teenust, on regulatiivne vastavus vältimatu. Mida kauem uuendusi edasi lükata, seda keerulisem ja kallim on hiljem süsteeme nõuetega vastavusse viia.
- IT-kulude puhul ei mõelda tööseisaku kulule – sageli hinnatakse IT-investeeringuid ainult ostu või rentimise hinnalipiku põhjal, jättes tähelepanuta selle, kui suuri kulusid välditakse. Kui kriitiline seade tõrgub või küberrünnak paneb võrgu kinni, tähendab iga tööseisaku tund kaotatud tootmist, saamata jäänud tulu, mainekahju ja mõnikord ka leppetrahve. Töökindlad süsteemid on investeering, mis aitavad ära hoida kordades suuremat kahju.
IT-täislahendus aitab saavutada ärilisi eesmärke - ja kulusid kokku hoida
Sageli kardavad ettevõtted, et IT-täislahendus tähendab suurt täiendavat finantskoormust. Elisa ärikliendi IT teenuste projektijuht Aleksandr Latin soovitab aga vaadata teenuste poole: “Selle asemel, et ise suuri ühekordseid investeeringuid teha, saab lahenduse tellida kogenud IT-partneritelt. See aitab kulusid jaotada, riske maandada ja süsteeme ajakohasena hoida. Ning sul on pidevalt pädevad spetsialistid, kellelt vajadusel nõu küsida.”
Parim lahendus sünnibki kliendi ja spetsialistide koostöös. “Klient annab eesmärgid, aga lõplik tehniline lahendus ei pruugi üldse algse päringuga sarnaneda. Sageli oskame kõrvaltvaataja pilguga ning varasema kogemuse põhjal soovitada võimalusi või vältida riske, mille peale klient ei tulekski - ega peagi tulema. Samuti on nii kliendi äri kui keskkond pidevalt muutuv ja IT-infra peaks sellega kaasas käima. Meie eesmärk on kliendi äri selles parimal võimalikul moel proaktiivselt toetada,” selgitab Aleksandr Latin.
Soovid ka oma ettevõttele paindlikku ja turvalist IT-täislahendust? Võta ühendust ja leiame sulle parima lahenduse.