Tehisintellektil põhinev vestlusrobot aitas eriolukorra ajal mobiil-ID vormistada rohkem kui 1700 inimesele
Eriolukorras otsustas Elisa võtta mobiil-ID väljastamisel kasutusele tehisintellektil põhineva teenindusroboti Annika. See kiirendas oluliselt protsessi ning tagas digitaalse isikutunnistuse väljastamise ka olukorras, mil esindused olid klientide jaoks suletud. Mai lõpuks jõudis tehisintellekt abistada juba 1767 klienti, kellest 816 läbisid liitumisvoo täielikult digitaalselt.
Mailiis Ploomann, Elisa telekomiteenuste valdkonna juht
Kiirelt ja hästi toimivad digitaalsed teenused ning protsessid on ülivajalikud tavaelus, kuid veelgi olulisemad eriolukorra ajal. Nii muutuski turvaline isikutuvastus ja digiallkirjastamine eriolukorra ajal olulisemaks kui ei kunagi varem. Veelgi olulisem oli aga tagada inimeste – nii töötajate kui ka klientide – turvalisus. Mõlemat aspekti arvesse võttes otsustas Elisa tehisintellekti kasutusele võtta ka mobiil-ID väljastamisel ning viia taotlemisprotsessi kriitilised osad vestlusrobot Annika voogudele.
Mobiil-ID vormistamise protsess on seni olnud jäigalt vaid füüsilise isikutuvastuse keskne. Just see on olnud klientide ootuste vaates suurimaks komistuskiviks olukordades, kus kehtivat sertifikaati soovitakse lihtsalt jätkata. Näiteks vahetada vananenud SIM-kaarti või operaatorit.
Kriisiolukorras, mis tõi kaasa ranged liikumispiirangud ja füüsilise kontakti vältimise, läbis mobiil-ID taotlemine uuenduskuuri, ning seda koostöös avaliku sektori ja SK ID Solutionsiga. Tänu sellele sai võimalikuks taotlusprotsessi muutmine ka uute lepingute sõlmimisel. Nii hakkas aprilli keskpaigast tehisintellekt kliendi käest vajalikke andmeid küsima ja neid vastavale vormile sisestama. Hiljem kontrollisid need üle esimesest voost täiesti sõltumatud töötajad ehk n-ö neljas silmapaar, kes kuidagigi kliendiga kokku ei puutunud.
Teenindusrobot Annika jaoks on mobiil-ID (MID) tegelikult olnud juba pikemat aega teema, mida on lihtne ära tunda, kuna tegemist on üsna unikaalse mõistega, sõltumata sellest, kas klient kirjutab selle täispikkuses välja või lühendab seda. Klientide seas on kasutusel väljendid nagu MID, Mob ID, isegi mobiilidee.
Kuni aprillini 2020 kontrollis Annika kliendi kasutuses olevat SIM-kaarti, kasutaja vanust ja lepingu omaniku poolt talle antud volitusi, suunates teda seejärel lähimasse esindusse lepingut vormistama. SIM-kaardi üle vaatamisel tuvastas Annika, kas tegemist on MID toega SIMiga ning ega sellel juba varasemast ajast sertifikaati küljes polnud. Pärast eriolukorra kehtestamist tekkis lepingute sõlmimisel mõne nädalane vaikus, seejärel kasvas aga hüppeliselt klientide soov mobiil-ID kodus olles kasutusele võtta.
Elisa töötajate seast oleksime kindlasti leidnud inimesi, kes ka eriolukorra ajal oleksid olnud nõus erandkorras kliendiga mõnes esinduses kohtuma. Suurim surve protsess täielikult digiteerida tuli klientidelt, ja seda nii sertifikaatide pikendamise kui ka täiesti uute liitumiste sõlmimise puhul.
Kuna Annika on arendatud täielikult Eestis, Elisa ja MindTitani ühise koostööprojektina, oli uue liitumisvoo loomine vaid sisemiste prioriteetide ümbermängimise küsimus. Sealt edasi läks nn kliendi-live’ini paar nädalat, sest lõplik protsess vajas eelkõige SK ja lisaks veel Saksamaa audiitorfirma kooskõlastust. Seega ideest teostuse ja selle kasutusele võtmiseni kulus veidi alla kuu.
Tänaseks on Elisa tehisintellekti Annika kaudu endale kiirelt ja mugavalt mobiil-ID saanud üle 800 inimese. Veel teist sama palju on saanud nõu ja vastuseid samal teemal tekkinud küsimustele.
Seoses eriolukorra lõppemisega tuli täiesti digitaalne protsess mai lõpuga kahjuks küll sulgeda, ent tehniliselt jätsime kõik komponendid alles ja kõige paremas mõttes riiulile ootama. Seesugune MID väljastusviis on oluline ka tulevikus, sest seni kuni viirus eksisteerib, on inimestel jätkuvalt oht jääda karantiini. Olukorras, kus meie kõigi huvides on, et haiguskahtlusega inimesed püsivad kodus, jätkates soovi korral sealt töötamist, on digitaalsete teenuste ning isikutuvastuse kättesaadavus ülimalt oluline peaaegu kõikidele eestlastele. Elisa poolt oleme valmis protsessi taaskäivitama kohe, kui selleks uuesti loa saame.
Elisa on olnud mobiil-ID protsessis julgeks innovaatoriks juba aastaid. Oleme seni olnud ainus operaator, kes kasutab oma esindustes isikusamasuse tuvastamisel tehisintellektil põhinevat näobiomeetriat. Seega võib väita, et tegemist oli juba teise korraga, kus tehisintellekt MID-le appi tuli. Mõlemad tehisintellekti lahendused on loodud Eestis koostöös partneri MindTitaniga ning kuna vanarahvatarkus ütleb, et ega kaks ilma kolmandata jää, jääme huviga ootama, mida järgmiseks ette saame võtta!