Ka organisatsiooni väärtused on juhtimistööriist
Kontori kohvinurga seinale riputatud ettevõtte väärtustel on vähe mõju, kui need ei jõua organisatsiooni töötajate igapäevatöösse. Hea ja hooliv juht paneb väärtused enda jaoks tõhusa tööriistana tööle.
Organisatsioonis kokkulepitud tõekspidamised peegeldavad töökultuuri mentaliteeti ja tegutsemisnorme. Hea kolleeg ütles kord, et sõnad paberil ei maksa midagi – loeb mõtteviis ja käitumine. Nõustun sellega täiesti. On vähe kasu, kui ettevõtte või osakonna juht räägib aastakokkuvõttes või infopäevadel väärtustest, kuid oma töös neid teadlikult ei kasuta. Juhtide jaoks on kollektiivis kokkulepitud normid kriitiliselt vajalikud tööriistad, mida võiks oluliselt rohkem töösse kaasata. Need on tõhusad abimehed mitmes juhitöö aspektis:
Talentide leidmine
On loomulik, et kõik inimesed ei sobi igasse organisatsiooni. Väärtused on lakmuspaber, mis aitab juhil esmalt enda jaoks mõtestada, millist inimest ta parasjagu oma tiimi vajab ning samuti on need abiks kandideerimisprotsessis. Juht saab väljakujunenud väärtusruumi põhjal valideerida, kas uue potentsiaalse tiimiliikmega räägitakse juba algusest peale ühte keelt ja kas töölesoovija isiklikud tõekspidamised käivad kokku ettevõtte omadega. See aitab võimalikult vara väärtuskonflikte ennetada.Samamoodi on väärtustest abi juba toimiva töösuhte puhul. Inimesed muutuvad ning kui eri maailmade põrkumine tekib alles hilisemas töötaja elukaare etapis, on juhi töö välja selgitada, kas too inimene ise näeb end parasjagu kõverpeeglis või on probleem kusagil sügavamal.
- Otsuste langetamine
Juhi töö on pidev valikute tegemine ja otsuste langetamine. Väärtused loovad selleks vajaliku tegutsemisraamistiku. Nii on võimalik tulemuslikumalt analüüsida, kas üks või teine käik oleks sobiv, kas nii või naa otsustada on eetiline. Ka argises igapäevarütmis on need heaks orientiiriks, aitamaks näiteks hinnata seda, kas projektitiimi kokku pandud tegevuskava ja plaanitud tegevused käivad ühte sammu ettevõtte mõtte- ja käitumisnormidega. Tagasiside andmine ja tunnustamine
Läbi aegade on juhtide suurimate väljakutsete alla kuulunud tagasiside andmine ja tunnustamine. Ühine väärtusruum annab võimaluse objektiivselt põhjendada ebaedu või edu. Näiteks saab tuginedes väärtustele koos töötajaga konstruktiivselt lahti harutada mõne kliendisituatsiooni ja ilma subjektiivset hinnangut sisse toomata tagasisidestada, mida oleks saanud vältida või mida teha järgmine kord paremini.Samuti pole kahtlust, et oma töös õnnestumiseks vajame me kõik aeg-ajalt paid ja head sõna. Selle asemel, et piirduda järjekordse hästi-tehtud-stiilis kiitusega, saab juht väärtustele toetudes töötajale edasi anda, kuidas inimese panus aitab kaasa organisatsiooni tulemuste saavutamisele, kuidas ta on aasta jooksul arenenud või mõne projekti õnnestumisele kaasa aidanud. Näiteks on meil Elisas traditsioon valida kvartali parimaid töötajaid ja nende väljaselgitamisel lähtuvad juhid just meie väärtustest – hinnates nende abil, kuidas tegu, panus või sooritus ühtib meie kokkulepitud arusaamadega.
- Kriisis toime tulemine
Lisaks igapäevasituatsioonidele ei saa väärtuste rolli ära unustada ka kriisides, olenemata nende ulatusest. Keerulistes olukordades võib ka kogenumal juhil ühel hetkel silme eest mustaks lüüa ja mõte kinni joosta. Sellistel hetkedel aitab, kui kokkulepitud põhimõtted on kogu aeg kuklas tiksumas. Need võimaldavad hektilistes oludes pilgu klaari hoida, kiirelt reageerida, tõhusamalt muutusi juhtida ja hiljem ka meeskonnale selgitada, miks ja mida tehti ning kuidas see toetab organisatsiooni huve.
Niisiis ei ole väärtused asi iseenesest, nice to have, mis plakatina kuskil seinal eksisteerib või mida keegi aeg-ajalt firmaüritusel meelde tuletab. Väärtused on juhi tööriistad, mille kaudu luua tugevamat ja hoolivamat juhtimiskultuuri ja teha igapäevaselt teadlikumaid valikuid oma töös.
Kaija Teemägi, Elisa personaliüksuse juht