Kontrollifriigist juht saavutab enese jaoks vaid näilise turvatunde
Kontrollivast juhist toetavaks ja võimestavaks tiimiliidriks saamine ei tähenda loobumist tulemustest ega vastutusest, vaid suuremat usaldust ja koostööd oma tiimiga.
Need, kes on juhina töötanud, teavad, et üks suurimaid proovikive on see, kuidas oma visioon ja plaan päriselt ellu viia. Üksi seda teha on pea võimatu, koos oma tiimiga jõuab tunduvalt kaugemale. Sel teekonnal on aga oluline, et juhi nägemus ei muutuks domineerivaks ja oleks töötajatele motiveeriv.
Küsimus ei ole pelgalt ülesannete delegeerimises, vaid koostöömudeli loomises, kus töötajad tunnevad, et neid usaldatakse — et neil on vabadus oma tööd ise korraldada ja vastutada tulemuste eest. Siin on kolm sammu, mis aitavad juhil liikuda järk-järgult kontrollijast juhiks toetavaks partneriks, kes ei dikteeri iga liigutust, vaid loob ruumi tegutsemiseks ja kasvamiseks.
Õpi usaldama määramatust ja protsessi
Sageli arvatakse, et kontrolli vähendamine tähendab lihtsalt ülesannete delegeerimist – jagad töö laiali ja loodad, et kõik saab tehtud. Tegelikult on selles palju enamat. Võimestav juht ei anna ainult töölõike ette, vaid võimaldab töötajatel ise otsustada, luua ja katsetada. Just siis, kui inimesed tunnevad, et neid usaldatakse ja neil on päriselt ruumi tegutseda, kasvab pühendumus, sisemine motivatsioon. Tänu sellele on lõpptulemus parem, kui oodata oskaks.
Kui annad töötajatele ruumi otsustada ja eksida, siis võtavad inimesed vigu rohkem omaks ja tahavad neid parandada ja õnnestuda. Samuti tekivad uued ideed ja lahendused, mida üksi poleks märganud. Nii mõistad, et sinu idee ei ole alati parim ja ruumis on tõenäoliselt veel mitu konkureerivat mõtet, mis toovad kokkuvõttes hulga paremad tulemused.
Hoidu valmis lahenduste pakkumisest
Võimestav juht ei jäta oma inimesi omapäi. Ta loob selge sihi ja ootused, kuid laseb tiimil ise valida tee, kuidas sinna jõuda. Kui inimesed mõistavad miks-küsimuse taga olevat eesmärki, leiavad nad tõenäoliselt ise vastuse kuidas-küsimusele.
Siin on aga üks „aga“! See kehtib juhul, kui kõigil on teada nii nende individuaalsed eesmärgid kui ka tiimi ühised sihid.
Toon näita oma igapäevatööst. Juhi rollis tean ma, mis on iga tiimiliikme eesmärk, sest oleme need koos paika pannud. Kui mina tean ja nemad teavad, ei pea ma iga hetk muretsema, kas mõni ülesanne on tehtud. Tiim usaldab mind ja eeldab, et ma liialt ei sekku. See loob neile kindlustunde, et nad saavad end teostada ja oma ideid ellu viia.
Regulaarselt tulemusi üle vaadates ja asjade kulgu analüüsides väheneb ka risk võimalikud probleemid maha magada. Punased lipud kerkivad esile üsna varakult, kui asjad hakkavad logisema või inimese motivatsioonipügalad on langustrendis.
Peegelda ja toeta ning märka, kuidas oma küsimusi sõnastad
Kontroll võib juhile pakkuda näilist turvatunnet. Sa oled justkui autoroolis – sinust sõltub, millal rada vahetad või aeglustad. Kuid vähestele meeldib, kui kõrvalistuja hakkab õpetama, kuidas punktist A punkti B jõuda. Kujuta nüüd ette sama olukorda tiimitöös: kui häiritud võib olla su „kaassõitja“, kui sa kommenteerid iga liigutust ja räägid peamiselt käskivas toonis.
Mõtle ja märka, kuidas sa oma küsimusi esitad. Selle asemel, et pärida: „Kas sa juba tegid?“, proovi hoopis: „Kuidas sul läheb ja mida vajad, et edasi liikuda?“
Hästi töötavad ka küsimused nagu:
- mis on seni kõige paremini toiminud?
- millist tuge sa praegu minult kõige enam vajad?
- mis sind hetkel kõige rohkem takistab?
- kes saab sulle abiks olla?
Selline lähenemine muudab vestluse pulssi kergitavast tunnikontrollist toetavaks ja peegeldavaks aruteluks.
Mõistagi ei sünni muutus üleöö ning tagasilöögid on paratamatud. Tiimi usalduse võitmine ja käskude-keeldudeta koostöö toimima saamine võtab omajagu aega. Teekond võimestava juhtimise poole algab hetkest, mil loobud vajadusest teada kõiki vastuseid, näha iga liigutust, mis tiimis sünnib ning annad järk-järgult inimestele rohkem vabadust oma töös. Kokkuvõttes tuleb loobuda mõttest, et oled alati kõige targem inimene ruumis, sest vastasel juhul oled ilmselt vales ruumis.
Kristina Judina, Elisa teeninduse valdkonna juht