Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Premium paketi soovitused põhinevad sinu geeniandmetel

Iga keha on erinev. Mõni talub ühtviisi hästi kõiki toite, teine on tundlikum ja hakkab vale toidu söömisel streikima – kogub tülikaid ülekilosid või jääb haigeks. Elisa Elustiil aitab sul oma keha paremini kuulata. Kõik soovitused põhinevad geenitestist selguvatel andmetel.

Oleme viinud geenitestide teaduse ja tehnoloogia koos Tartu Ülikooli genoomika instituudiga uuele tasemele. Oleme väljatöötanud polügeensed riskiskoorid (PRS) ehk analüüsime ühe elustiilihaiguse eelsoodumuse teada saamiseks 700 000 erinevat geenimarkerit. Kõrge PRS-iga inimestel on oluliselt suurem haigestumisrisk ning neil võib haigus avalduda aastaid varem kui keskmise või madala riskiskooriga inimestel. Õnneks on elustiilihaiguste väljakujunemine suuresti ka meie endi kätes. Sa ei saa valida enda geene, aga sa saad valida enda elustiili!

Elustiilihaigused

Premium paketi geenitest annab tulemused 8 elustiilihaiguse riski kohta. Järgmised näitajad on Premium paketis juba täna olemas:

Ülekaalulisus Mõnel inimesel on juba geneetiliselt suurem risk liigseid kilosid koguda - geenide mõju kehakaalule on vahemikus 40-70%. Geenitest selgitab välja, kui suuresti on sinu kehakaal geenidest mõjutatud. Koopainimesele olid kasulikud geenid, mis võimaldasid headel aegadel üleliigsed kalorid rasvana talletada. Tänapäeval aga töötavad need geenid meile vastu, sest pidevalt on saadaval suurel hulgal toitu ja istuva eluviisi tõttu ei liiguta inimesed end piisavalt. Ülekaal pole lihtsalt ebameeldiv, vaid suurendab ka mitmete elustiilihaiguste riski (nt II tüübi diabeet ja südame-veresoonkonnahaigused). Kui testiga selgub, et sul on kõrgem geneetiline risk ülekilosid koguda, tuleb sul toitumist ja liikumist eriti teadlikult jälgida. Elisa Elustiili äpp aitab sul saavutada normaalne kehamassiindeks ja hiljem selle juures ka püsida. Gluteenitalumatuse risk Gluteenitalumatus on küllalt levinud probleem, mis mõjutab keskmiselt iga kümnendat inimest. See tähendab, et inimese keha reageerib toidus olevale gluteenile, ning see põhjustab mitmeid ebameeldivaid sümptomeid - näiteks puhitus, kõhulahtisus või ka -kinnisus, valud alakõhus, peavalud, väsimus, nahaprobleemid, kaalukaotus ja liigesevalud. Kui selgub, et sul on geneetiliselt kõrge risk gluteenitalumatusele ja oled haigusele viitavaid sümptomeid juba ka kogenud, soovitame pöörduda perearsti poole ja teha põhjalikumad uuringud. Elisa Elustiili äpp võimaldab levinud allergeene kavast lihtsasti välistada. Nii saad olla kindel, et sulle koostatud toitumiskava gluteeniga toite ei sisalda. II tüübi diabeedi risk Mõnel inimesel on II tüübi diabeedi kujunemiseks geneetiline eelsoodumus. See selgitatakse välja vastava riskiskoori abil. Isegi kui geneetiline risk on kõrgem, saab elustiili muudatustega seda kontrolli all hoida. Parim viis II tüübi diabeedi kujunemist ära hoida või edasi lükata on püsida tervislikus kaalus ja piisavalt liikuda. Soovitatav on jälgida piiratud süsivesikutega dieeti ning eelistada täisteratooteid. Palju peaks tarbima aedvilju ja kiudaineid ning jooma piisavalt vett. Süüa tuleks regulaarselt, viis korda päevas. Geenitest võimaldab sul koheselt teada saada, kui kõrge on sinul 2. tüüpi diabeedi tekkimise risk. Elisa Elustiili äpp koostab just riski maandamiseks sobiva toitumiskava ning annab tarvilikke elustiilisoovitusi.

Varsti lisanduvad Premium paketti ka need näitajad:

Laktoositalumatuse risk Laktoositalumatus on ainevahetushäire, mida põhjustab laktoosi lagundava ensüümi puudulikkus. Piimasuhkur ehk laktoos satub soolestikku ja põhjustab seal erinevaid hädasid nagu gaasid ja kõhuvalu. Kui ensüüm mingil määral siiski toimib ning inimene tarbib üldse üsna vähe piimatooteid, võib juhtuda, et ta ei ole oma laktoositalumatusest isegi teadlik. Geenitesti abil saab see kohe selgeks. Kui sul on laktoositalumatus või oled piimatoodete tarbimisel kogenud ebamugavust, tuleks sul toitumist muuta. Osalise laktoositalumatuse korral pole vajalik piimatooteid täielikult menüüst välistada. Need on siiski oluliseks kaltsiumiallikaks. Ent peaksid eelistama hapendatud piimatooteid, näiteks hapupiima, hapukoort, keefiri, jogurtit, kohupiima ja juustu. Kui keha ei talu ka hapendatud piimatooteid, tuleks kaltsiumi ammutada taimsetest allikatest (nt seemned, pähklid, oad, apelsin, brokoli, soja). Õnneks leidub poodides ka palju laktoosivabasid piimatooteid. Elustiili äpp koostab sulle sobiva toitumiskava, mis välistab sinu menüüst laktoosi. Kõrge veresuhkru taseme risk Kõrge veresuhkru tase on osaliselt geneetiline ja osaliselt elustiiliga seostatav. Kõrge veresuhkur kahjustab veresooni kõige otsesemal moel, rikkudes nende sisekesti. Südame- ja veresoonkonnahaigused on aga diabeetikute seas peamised surma põhjustajad! Et kõrge veresuhkru tase ei kujuneks diabeediks, peaks tervislikult toituma ja aktiivselt liikuma. Kui geenitestiga selgub, et sinu geneetiline risk kõrge veresuhkru osas on suurem, tuleb kehakaalu normis hoidmisele ja tervislikule toitumisele pöörata eriti suurt tähelepanu. Soovitatav on pidada piiratud süsivesikutega dieeti ning eelistada täisteratooteid. Palju peaks tarbima aedvilju ja kiudaineid, jooma piisavalt vett. Süüa tuleks regulaarselt, viis korda päevas. Toitumisel aitab silma peal hoida Elisa Elustiili äpp, mis koostab sulle personaalse, antud riski arvesse võtva toitumiskava ning annab soovitusi toitumispäeviku pidamisel. Kõrge LDL kolesterooli risk Kolesterool on küll inimesele eluks vajalik, kuid liiga kõrge LDL kolesterooli tase suurendab südamehaiguste riski. Liigne kolesterool ladestub liistakutena veresoonte seintele ning põhjustab veresoonte lupjumist. Hullemal juhul võib kõrge kolesteroolitaseme tagajärjeks olla ka infarkt, insult või ummistunud arterid. Kui selgub, et sul on kõrge LDL kolesterooli taseme kujunemiseks geneetiliselt suurem risk, tuleb vere kolesteroolitase teadlikult madalal hoida. Selleks peab vähendama toidus sisalduvate loomsete rasvade osakaalu. Vähem tuleb süüa ka küllastunud rasvu ja õlisid, rasvast liha, munakollast ja kiirtoitu. Piisavalt peaks sööma kiudaineid, lõhet ja teisi kalu, pähkleid ja seemneid, avokaadot ning küüslauku. Väga oluline on olla kehaliselt aktiivne ja hoida ennast tervislikus kaalus. Elisa Elustiili äpi abil püsib toidus sisalduvate „heade“ ja „halbade“ rasvade osakaal normis, mis võimaldab sul end tervena hoida.

Tulevikus saab Premium paketiga mõõta ka neid näitajaid:

Kõrge vererõhu risk Kõrgvererõhutõbi võib tähelepanuta jätmisel põhjustada südame- ja veresoonkonna, neerude, aju ning isegi silmade kahjustusi. Haigus on sageli pärilik. Õigete võtetega on selle tekkimist siiski võimalik ära hoida. Ohutegurid on ülekaal, stress ja vaimne pinge, vähene kehaline koormus, liigne alkoholi tarvitamine, suitsetamine ning valed toitumisharjumused (eriti liigne soola tarvitamine!). Seega kui saad teada, et sinu geenides on kõrgvererõhutõve tekkimise risk, tuleb sul end heas vormis hoida nii füüsiliselt kui ka vaimselt. Pead ka piisavalt liikuma ning tervislikult toituma. Menüü peaks sisaldama ohtralt juur- ja puuvilju ning kiudaineid. Vähem tuleks tarbida töödeldud toiduaineid, rasvu, soola, kiirtoite ja valmistoite. Täpselt nõuetele vastata toitumiskava koostab sulle Elisa Elustiili äpp. Vöö- ja puusaümbermõõdu ebaproportsionaalse suhte risk „Õuna“ ja „pirni“ tüüpi kehade ülekilod kipuvad kogunema vööpiirkonda. Sellekski saab olla geneetiline eelsoodumus. Kui kipud paisuma just keskkohast, tähendab see seda, et rasvakiht koguneb ka sinu siseelundite ümber. See on aga suur terviserisk, sest tõstab II tüübi diabeedi, südamehaiguste, dementsuse ja erinevate vähitüüpide riski. Selle, kas sinu kõhu- ja puusaümbermõõdu suhe on tasakaalus, saad lihtsasti välja arvutada. Jaga taljeümbermõõt puusaümbermõõduga. Kui oled mees ja saad tulemuseks üle 0,9 või oled naine ja saad tulemuseks üle 0,85, on siseorganeid ümbritsev rasv probleem. Rasvast vabanemiseks tuleb hakata õigesti toituma ja rohkem liikuma. Sa pole sel teekonnal üksi – sind aitab Elisa Elustiili äpp!
Kontaktid Esindused Abi Seadmetugi Seadmete juhendid Elisast Tule tööle Teenuste tingimused ja hinnakirjad Tehisintellekt Elisas Koostöö startupidega Projekteerijale ja arendajale For carriers Pressiinfo

Vabandame! Teie veebilehitseja on liiga väike meie kodulehe külastamiseks.

We're sorry! Your browser is too small for this website.

Приносим извинения! Размеры вашего браузера слишком малы для посещения нашей страницы.