Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Palun mulle motivatsiooni alustada!

26.03.2021

elustiil stuudio motivatsioon

Neljandas Elustiili Stuudio otsesaates oli meie külaliseks kliiniline psühholoog ja Peaasi.ee koolitaja Anna Haasma, kes aitas meil mõista, mis on motivatsioon ja kuidas seda elustiili muutuste saavutamise teel hoida.


Motivatsioon on tung või põhjus mingil viisil tegutsemiseks. Igal inimesel võib motivatsioon esineda väga erinevalt ja see võib tulla nii välistest kui ka sisemistest teguritest. Välised motivaatorid on näiteks preemiad, mida me mingi tegutsemise eest tasuks saame (see toimib hästi väikeste laste puhul) kui ka keskkonnast tingitud (näiteks ilus ilm, hea laul, teised inimesed) või mis iganes muu tõuge, mis tuleb meist endast väljastpoolt. Sisemised motivaatorid annavad väärtuste tasandil põhjenduse, miks me midagi teeme ning on seotud meie emotsioonide, mõtete ja tunnetega. Kõige laiemas plaanis tuleb inimeste motivatsioon soovist suurendada heaolu tunnet ja vähendada kannatusi ja ebamugavustunnet.


Kõigepealt pane paika suur plaan

„Suur plaan peab olema tõeline põhjus, miks me sisimas tahame seda muutust ette võtta. Kui eesmärk on näiteks süüa vähem magusat või langetada kaalu, siis see ei pruugi olla ammendav põhjus ning tasuks endalt küsida, MIKS ma seda tahan teha. Kui vastus on näiteks, sellepärast, et suhkur on paha või et tahan olla atraktiivsem, siis võiks “Miks?” küsimusi edasi küsida seni, kuni oled vastusega päris rahul.

Paljud Elustiili äpi kasutajad, kes on oma elustiili muutuse teel, soovivad tervislikumalt toituma või rohkem liikuma hakata, kaalu langetada või parem välja näha. Need on sisemised motivaatorid, mis panevad meid ennast paremini tundma. Enamasti ongi heaolu tunne, terve ja elurõõmus olemine ning iseendaga rahulolu tunde saavutamine meie eesmärkide taga ehk see “suur plaan”, mida me taga ajame. Suure plaani teadmine aitab meil rajal püsida ja pikaajalisi ning luua püsivaid muutusi.

Kui sa ei tea päris täpselt, mis sind tõeliselt motiveerib, siis sind aitab see harjutus, mida saatekülaline Anna Haasma meile otsesaates õpetas. Vaata videost, kuidas käib enda sisetunde kuulamine.


Harjutus: Kuidas kuulata oma sisetunnet ja teada, mida ma tõeliselt tahan?




Tee väikesed sammud

Kui suur plaan on paigas, siis tuleb hakata väikseid samme seadma, et hakata oma uut harjumust kujundama. Et aga me oskaksime neid samme paika panna, tuleb meil kõigepealt võtta aega, et märgata, kuidas me seda tänaseni teinud oleme. Mõtle, millised on sinu harjumused seni olnud ehk mida sa üldse muutma hakkad.

Kui sa oled leidnud need kohad, mida sa soovid muutma hakata, siis tuleb selle vana harjumuse asemele luua uus. Hea harjutus on visualiseerimine. Mõtle, kuidas sa teeksid teistmoodi ning kuidas see su elu muudab? Milline on su elu siis, kui sul on see uus harjumus juba välja kujunenud. Kuidas sa ennast siis tunned? Mida sa siis rohkem või vähem koged? Kui sa oled jõudnud taipamisele, siis tõenäoliselt on sinus tärganud motivatsioon ja entusiasm samme seadma hakata. Siis on hea aeg võtta appi Elustiili äpp, mis aitab sul neid samme igapäevaselt teha, oma toitumist ja liikumist jälgida, kätt pulsil hoida ja tulemusi analüüsida.

Muutuste kujunemine võtab aega vähemalt 21 päeva, kuni uus harjumus saab sulle omaseks ning sa hakkad seda tegema automaatselt. Algus on aga pingutustnõudev, sest uus teerada on vaja alles sisse sumbata. Saates rääkisime sellest täpsemalt, kuidas vanu harjumusi murda ning lahti harutada mõttemustreid, mis meil tegelikult mingi harjumuse taga põhjuseks on (snäkkimise näitel, 13:10-16:35). Kui meil on energiat ja tahtejõudu vähe, et sellel uue harjumuse kujundamise rajal paksus lumes sumbata, siis on kergem astuda vanale rajale tagasi, kus tee on juba sisse käidud. Nendel rasketel hetkedel aga aitab, kui tuletad endale meelde “suurt plaani”, miks või mille nimel sa seda tegelikult teed.


FB live’ist saad järgi vaadata veel järgmiste teemade kohta:

  • Mis on no-turning-back-point ja kas suurte muutuste tegemiseks motivatsiooni leidmiseks peab tingimata midagi dramaatilist juhtuma? (16:35-18:48)
  • Vaimsed vajadused, mis on motivatsiooni tekkimise eelduseks (19:12-20:58)
  • Toidumotivatsioon ehk evolutsiooniline seletus söömisele (21:26-23:37)
  • Ülesöömine. Eksperiment rottidega! (23:49-24:30)
  • Stressisöömine (24:35-25:55)
  • Kuidas motivatsioon ja harjumused on seotud geenidega? (26:52-29:32)

Elustiili Stuudio #4 saade on järelvaadatav SIIN.


Tutvu Elustiiliga

Seotud märksõnad

 

Kontaktid Esindused Abi Seadmetugi Seadmete juhendid Elisast Tule tööle Teenuste tingimused ja hinnakirjad Tehisintellekt ElisasJätkusuutlik Elisa Koostöö startupidega Projekteerijale, arendajale ja teistele operaatoritele For carriers Pressiinfo

 

Vabandame! Teie veebilehitseja on liiga väike meie kodulehe külastamiseks.

We're sorry! Your browser is too small for this website.

Приносим извинения! Размеры вашего браузера слишком малы для посещения нашей страницы.