Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Toitumisspetsialist Kätrin Karu: Kolm kõige tähtsamat märksõna tervislikust toitumisest

23.10.2019

K2trin

Olles eluaeg olnud aktiivse elustiiliga, normaalselt toituv, elu nautiv naisterahvas, kes püsinud ka järjepidevalt normaalkaalus, on mul vahel keeruline mõista inimesi, kes ütlevad, et nad ei suuda oma kaalu kontrollida.

Tihti veenan end või isegi pahandan natuke, et kindlasti on palju asju, mida mina nende elust ei tea - toit ei pruugi olla ainus, mis mõjutab tervist ja kehakaalu. Ütlen endale, et olen võib-olla hoopis ülekohtune ja ei suudaks ka ise nende nahas olles aru saada, miks kilod kogunevad.

Siiski-siiski, enamikel juhtudel piisab, kui satun samade inimestega pikemalt koos aega veetma või toidupoodi külastama. Isegi kui tavatsetakse öelda, et söön tervislikult, üllatun tihti nähes, kui erinev on arusaam tervislikust toitumisest.

Olen aastatega mõistnud, et paljud kaaluga kimpus olevad inimesed otsivad imerohtu, mis lubaks neil piiramatus koguses ja valimatult kõike muud edasi süüa, hoolimata, kas see on neile kasulik või vajalik. Kahjuks pean teid kurvastama - sellist imerohtu ei ole. Või kui on, siis koos kõrvalmõjudega, mida me jällegi ei soovi ja isegi ei hakka siinkohal pikemalt lahkama.

Kuidas siis tervislikult toituda? Usun, et siin ei saa üle ega ümber tuhandetes artiklites korratud märksõnadest:

  • Mitmekesine toit - see tähendab, et meie toidulauale peaks sobituma enamike toidugruppide esindajad. Kui soovime mingil põhjusel mõne toiduaine oma menüüst välja jätta, on vähemalt sama tähtis, et õpime neid ka asendama, et tagada kehale vajalikud toitained. Ei ole vaja süüa kümneid erinevaid toiduaineid samal söögikorral, kuid kindlasti väärib jälgimist, et näiteks hommikupudruna söödavad helbed varieeruks vähemalt samas rütmis kui pakk meie riiulis. Leivale võiks panna vaheldumisi nii juustu, sinki ja miks mitte ka hummust, pähklivõid või avokaadot? Samas ei ole vajalik, et need kõik korraga leivaviilu kataksid.
  • Tasakaalustatud toit - vahel loeme ajakirjadest uhkeid pealkirju stiilis “5 kõige tervislikumat toiduainet” ja märkamatult kuhjame järgneva nädala jooksul oma taldrikusse just neid, jättes harjumuspärased toiduained märkamatult kõrvale. Kas pole tuttav tunne? Enamasti ei toeta äärmused tervislikku ja tasakaalustatud toitumise põhimõtet. Ühed parimad abivahendid tasakaalu leidmiseks on toidupüramiid ja taldrikureegel, millest kindlasti tulevikus põhjalikumalt juttu teeme.
  • Energia jäävuse seadus kehtib ka toitumisel. See tähendab, et kui sööme rohkem energiat kui kulutame, siis keha säilitab alles jääva energiavaru. Viimane aga teatavasti säilitatakse kehas rasvana. Kui sööme vähem energiat kui kulutame, on õige toiduvaliku juures enamasti tulemuseks ka kaalulangus. Siiski tuleb meeles pidada, et kui keha ei saa toiduga vajalikke toitaineid (vitamiinid, mineraalid ja muud vajalikud ühendid), on ta ka vähem aldis varudest loobuma.

  • Tutvu Elisa Elustiiliga
Seotud märksõnad

Vabandame! Teie veebilehitseja on liiga väike meie kodulehe külastamiseks.

We're sorry! Your browser is too small for this website.

Приносим извинения! Размеры вашего браузера слишком малы для посещения нашей страницы.