Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Kasutajakogemus: teekond enesepiitsutamisest tervislikuma elustiili poole

26.05.2020

kasutajakogemus_elisa_elustiil

Olen kasvanud ajal, mil iluideaalid on tehnoloogia ja meedia kardinaalselt muutunud. Täna tagasi vaadates mahub selle kümnendi sisse kolm iluideaali: minu teismeea algusaegadel oli naise ideaalkeha ebatervislikult kõhn, seejärel ülistati ülimat kurvikust ning viimastel aastatel on hakanud pooldama tervislikku/sportlikku kehavormi. Kui vaadata seda teekonda, siis on esimesed kaks faasi kaldunud erinevatesse äärmustesse ning alles kolmas on lähenemas kuldsele keskteele. On üpris selge, et nii lühikese aja jooksul ei ole tervislik oma keha erinevaid trende järgides radikaalselt muuta.

Paraku olen omal nahal läbi teinud just nimelt selle teekonna. Nagu varasemalt mainisin, algas minu mina-pildi arenemine ajal kui meediaväljaannete põhjal oli ilus naine vaid modellilikult kõhn. Sisimas lootsin, et puberteet teeb imesid ja ignoreerib minu liivakella figuuri tekitavaid geene, kuid nagu arvata võis, on elus asju, mida me ise muuta ei saa. Sellegipoolest püüdsin tahtejõuga loodusele vastu astuda ja seda oma tervise hinnaga. Jõudsin punkti, mil minu kaalunumber 13-aastasena algas 3-ga. Vaatamata sellele ei olnud ma kaitstud eakaaslaste kiusu poolt: mind narriti endiselt paksuks. Möödus veel paar aastat ebatervislikku enesepiitsutust, kuni mõistus hakkas keha arengule järgi jõudma ja taipasin, et kasutatud meetodid olid kohutavalt halvad - need ei olnud jätkusuutlikud ning minu mina-pilt oli tugevalt häirunud.

Mis juhtub sinu kehaga, kui see on aastaid puudust tundnud vajalikest toitainetest ja piisavast energiast? See hakkab eluks vajalikku meeleheitlikult kokku koguma ja talletama. Olin küll aastaid trenni teinud, kuid peale erinevaid vigastusi oli jätkamine raskendatud. Kehaline koormus langes, kuid söögikogused jäid samaks. Enne kui arugi sain, olin meeletult kaalus juurde võtnud ning aastaid ebatervislikku näljutamist oli lõhkunud mu hormonaalse tasakaalu. Pidin väisama spetsialiste nii Eestis kui Soomes, et saada korrektne diagnoos ja vajalik ravi. Tolleks hetkeks ei olnud mul enam võimalik kaalus alla võtta ainult toitumise korrigeerimisega: häirunud oli nii mu kilpnääre, munasarjad kui ka kõhunääre. Kogu minu keha oli katki ja segaduses ning üritas aru saada, kuidas kahjusid korvata. Meeletu kiirusega sai kaalunumbri alguseks number 7.

Üks oli selge - ma ei oska täiesti omal käel uuesti tervislikult kaalust alla võtta. Minu teadmised piirdusid sellega, et kaalust alla võtmine on enese karistamine liigse söömise eest. Oskasin end kaalus alla võtmiseks vaid ekstreemselt näljutada, mis periooditi asendus omakorda söömissööstudega. Vaatamata lõpututele guugeldamistele ja influencerite dieedinõuannetele sain ma aru, et mul ei ole õigeid teadmisi tasakaalustatud toitumisest. Ühel hetkel võtsin ühendust toitumisnõustajaga, kes soovitas mul hakata kasutama toitumise jälgimiseks mõeldud mobiilirakendust. Kahjuks süvendas see probleemi, kuna avastasin selles uue rumala hasardi: ma ei kasutanud äppi toitumise tasakaalustamiseks, vaid enese piitsutamiseks jõudmaks kiiremini eesmärgini. Pea iga toitumisäpp kuvab sulle ette päevakaloraaži põhjal eeldatava sihtkaalu saavutamise tähtaja. Mul tekkis hasart seda tähtaega aina kiiremini lähemale tuua ja selleks sättisin enda päevase kaloraaži võimalikult väikeseks, et ikka kiiremini alla võtta. Ajades taga kiireid tulemusi, tegin oma tervisele mitmendat ringi sootuks suuremat kahju.

Ühel päeval sain aru, et kaalunumbrist on saanud mulle ebatervislik kinnisidee. Olin aastaid enda keha piitsutanud, et mahtuda mingisse normi. Siis aga küsisin endalt, et miks ma seda teen? Ma ei osanud sellele vastata – ma lihtsalt tegin, sest ma tundsin, et peab? Miks peab? Kes sunnib? Ei tea.

Algas pikk teekond, mis algas adekvaatse hinnangu saamisega oma tervislikule seisundile. Sain aru, et kahju, mis ma selle 10 aasta jooksul olen endale tekitanud, on pöördumatu. Seega sai mu sihiks olla tervislik, sest ma tahan olla õnnelik, energiline ja elada piisavalt kaua, et olla toeks teistelegi.

Ütlen kohe ära, et muutused ei toimu üleöö vaid järk-järgult. Ei tohi endale luua unelmat, et eesmärgid on saavutatavad loetud kuudega. Kui hakkasin Elisa Elustiili äpiga jälgima makrotoitainete tasakaalu, siis oli mul üpris raske harjutada ennast toitu kaaluma ja järjepidev olema. Kui kaal ajutiselt tõusis, siis oli mul äärmiselt raske ennast tagasi hoida toidukoguste piiramisega. Nüüdseks olen mõistnud, et isegi, kui oled kaloridefitsiidis (ehk sööd vähem, kui tegelikult organism energiat kulutab), siis on täiesti normaalne, et kaal kõigub. Peamine on see, et pikas perspektiivis liiguks kaal tervislikus tempos. Igaühe tervislik tempo on individuaalne ning päris palju tasuks kuulata oma keha ja vajadusel suhelda treeneri või toitumisnõustajaga. Kui mina-pilt on väga katki, tuleks kaaluda ka psühholoogi nõustamist. Toitumise jälgimine aitab paremini analüüsida ja mõista, millised toiduained on päriselt su kehale vajalikud ja mida võiks pigem harva maiustusena tarbida. Samuti õpetab see toidukoguseid paremini hindama. Peamine mõte on see, et toitumise jälgimiseks kasutatav äpp ei ole loodud sinu karistamiseks, vaid toetuseks sel teekonnal. Äpp aitab sul tagasi maa peale tulla: kaotab illusioonid ja hoiab sind tervislikult õigel kursil.

Tänaseks olen enda mina-pildiga palju tervislikumas suhtes. Kasutan endiselt Elisa Elustiili toitumisäppi, et vahepeal ennast maa peale kutsuda ja oma erinevate toidukordade makrotoitainete tasakaalul silma peal hoida. Samuti on sellest palju abi, kui ajan taga kindlaid spordisaavutusi – saan järgida treeneri etteantud toitumisjuhiseid ning näha oma keha paranemist soovitud suunas. Kui varem kuritarvitasin mõnda toitumisäppi ekstreemselt, et end karistada ja maha teha, siis nüüd aitab Elisa Elustiili mul mõistlikult ning kahe jalaga maas olles saavutada enda parim ja tervislikum versioon. Olen juba üle aasta olnud tervislikus kaalus. Üllatuseks on see kaal mitu kilo kõrgem kui toonane unistuste number, mida kinnisideena taga ajasin ning mille saavutamiseks oma tervise ohverdasin. See ei tähenda, et töö iseendaga on lõppenud – selleks, et edaspidi tasakaal säilitada, tuleb meeles pidada, et inimesel on kerge oma vanadesse harjumustesse tagasi langeda. Kuniks see protsess on prioriteet, tuleb seda ka teadlikult jälgida ning toitumisäpp enda kasuks tööle panna.

Kokkuvõtteks:

1) Kõigepealt tee endale selgeks, miks sa soovid oma toitumisharjumisi/kaalu muuta. Proovi aru saada, kas soov tuleb sinu enda seest või püüad sa seda teha mingite väliste mõjutajate tõttu.
2) Teekond tervisliku elustiilini on pikk. Ei saa eeldada, et saavutad mingi X-kaalunumbri teatud kuupäevaks. Samuti ei peaks olema kaalunumber sinu number üks motivaator: selleks olgu parem sinu enda tervis ja üleüldine enesetunne nii täna kui ka tulevikus.
3) Toitumisäpp ei ole sinu karistamiseks või häbistamiseks, vaid sinu toetamiseks sel pikal teekonnal. See aitab paremaid toitumisharjumusi luua ning adekvaatselt jälgida oma teekonda eesmärkideni. Elisa Elustiili äpp on siiani mulle väga heaks abiliseks.
4) See teekond ei pruugi olla lihtne, seega vajadusel kaasa professionaale: toitumisnõustaja, paar konsultatsiooni personaaltreeneriga, miks mitte ka psühholoogiga. Koostöö viib kindlamalt sihile.
5) Mis peamine – võta asja mõistusega. Tee asju, mis sind sisemiselt sütitavad ja on sinule endale kasulikud. Sinu tervis on sinu kalleim vara!

Oma tagasisidet jagades
Kaisa

Lase sinagi Elisa Elustiili äpil end aitada ja leia endas sulle sobilik tasakaal!


Tutvu Elisa Elustiiliga

Seotud märksõnad

Vabandame! Teie veebilehitseja on liiga väike meie kodulehe külastamiseks.

We're sorry! Your browser is too small for this website.

Приносим извинения! Размеры вашего браузера слишком малы для посещения нашей страницы.