Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Millises keskkonnas sa veebi kaudu TV-d saad vaadata, sõltub sellest, millise TV-teenuse kasutaja sa oled.
Uus Elisa Elamus Liitumised alates 10.08.2021 Mine vaatama
Vanemad TV-teenused Liitumised enne 10.08.2021 Mine vaatama

Kuidas tiim ummikseisust välja juhtida?

12.01.2022

Kuidas tiim ummikseisust välja juhtida?

Igas meeskonnas on pilvisemaid ja päikselisemaid päevi. Ja pole ka ilmselt tiimi, kes poleks vähemalt korra tupikuga silmitsi seisnud. Kuidas tööpere oskuslikult ummikseisust läbi juhtida?

Tiimitöö võib laitmatult sujuda, kuid ühel hetkel löövad pinged pea kohal kokku ja kisub tormiseks. Hakkame märkama, et inimesed ärrituvad kiiremini, on tujust ära. Nad ei näe enam lahendusi, vaid takistusi. Tööasjad liiguvad allamäge, tulemused kukuvad jne. Selliseid olukordi võivad põhjustada väga erinevad tegurid: muutused tiimistruktuuris või organisatsioonis, vähene töökäte hulk, läbi rääkimata ootused, aga ka väliskeskkonnast tulevad mõjurid jne. Kui töötajad hakkavad juba juhilt negatiivse alatooniga küsimusi küsima, on juht hiljaks jäänud ja sealt edasi saab tegeleda vaid tagajärgedega.

Vahel on seda kõike on võimalik ennetada, aga mitte alati. Kui keerulisem seis on juba käes, saab ennast sellest koos meeskonnaga läbi juhtida. Võtmeroll on juhil, kuid seda ei tee üksi. Kuigi pole kunagi ühte ja õiget lahendust, on siin mõned soovitused, mida ummikseisus olles juhina ja oma tiimiga silmas pidada:

 

Arvesta, et tagasilööke tuleb palju. Varu kannatust

Ühestki tupikust ei saa üldjuhul üleöö välja. Sellega peab kohe algusest peale arvestama. Iga tagasilöök aga viib lõpuks edasi, kui sa alla ei anna. Ajutised ummikseisud mõjutavad ka tiimi pikaajalisi eesmärke. Sul võib olla ideaalne plaan, aga siis segab elu vahele. Sellistel juhtudel tuleb ka vaadata, kuidas mõjutab probleem tuleviku sihte ja kas neistki tuleb midagi ümber mängida. Lõpp-punkti kohale jõudmine võib nüüd kauem aega võtta.

 

„Mul on plaan“ ehk Mine tiimi juurde ettepanekutega

Juht saab keerulistes olukordades olla eestvedaja. Alustada tuleks probleemi juurpõhjuste välja selgitamisest. Miks me sellisesse olukorda oleme jõudnud ja mida selleks teinud või tegemata jätnud.

Mõtle enda jaoks võimalikud järgmised sammud läbi ja alles siis pöördu oma inimeste ette. Kui sa ei suuda nende ees hea tujuga seista, siis mõjutab see ka tiimi. Kui aga inimesed näevad, et juhil on selge arusaam ja tahtmine, on talle ka lihtsam järgneda. Olen keerulistes olukordades alati oma meeskonnale öelnud, et ma vean meid sellest üheskoos välja. Kuid ka teised peavad selleks valmis olema, et see juhtuks. Seetõttu tuleks inimestelt küsida: kas tulete minuga?

 

Tee ideekorje

Täpsema taktika paika panemisel kaasa kindlasti oma tiimi. Minu kogemuse näitel töötas viimases keerulises olukorras hästi ideekorje. Inimesed said kirja panna, mida saaksime ära teha, et ajutist ummikseisu oma valdkonnas lahendada. Õigeid ega valesid vastuseid ei olnud, aga need pidid olema sellised tegevused, mida me igapäevaselt ei tee. Eesmärk oli mõelda, kuidas teha midagi teisiti. Minu üllatuseks tuli kokku üle 100 ettepaneku, mille hulgast valisime järgmisena välja need, mida saab kõige kiiremini ära teha. Taas üllatusin, kui innovaatiliste ja kastist välja mõtetega suudavad inimesed keerulistes olukordades välja tulla.

 

Julge ise abi küsida

Juhina tuleb julgeda ka ise nõu küsida. Kui olen olnud tupikus, on väga palju abi olnud meie organisatsiooni sise-coach´ist. Kõrvalpilk aitab sul enese seest vastused leida ja konkreetsed tegevused paika panna. Coach´i toel võivad need juba järgmiseks nädalaks tehtud olla, samal ajal kui üksi oleks järgmiste sammudeni jõudmine võtnud tunduvalt kauem aega.

Võta ka endale juhina aega. Pikaajaliste probleemide lahendamine viibki sageli meeleolu alla. Kui tunned, et oled vaimselt väsinud, tee paus ja tegele muude enese jaoks meeldivate asjadega.

 

Pudelikael ei teki vaid ühte kohta

Kui Kristiine keskuse ristmikul on ummik, siis jõuab see tavaliselt ka Endla või Tehnika tänavale. Ummikud ei tekigi tavaliselt ainult ühte kohta. Sageli hakkavad töömured mõjutama kodust olukorda ja vastupidi. Seetõttu peab sellistes olukordades tähelepanu pöörama ka vaimsele heaolule ja töö- ning eraelu tasakaalule. Seda nii juhi enda kui ka kogu tiimi puhul. Mõõda järjepidevalt oma tiimi temperatuuri.

 

Ära pane emotsionaalseid ja ratsionaalseid probleeme ühte patta

Üks oluline punkt, mida olen veel ummikseisude lahendamisel õppinud on see, et emotsionaalseid probleeme ei saa lahendada ratsionaalselt ja vastupidi. Vastasel juhul võid probleemi veel suuremaks mängida. Ole juhina empaatiline ja mõtle läbi, kuidas läheneda.

 

Jaga vastutust

Juht ei ole kaugeltki mitte kõige targem. Sul on kindlasti tiimis inimesi, kes on sinust tugevamad. Kaasa neid plaani ja anna võimalus vastutada. Võimestatud inimesed on hulga altimad häid tulemusi saavutama. Samas ära unusta vajadusel toeks olla.

 

Tähista väikeseid võite ja võimenda positiivseid hetki...

Jaga ummikseisust väljatulek väiksemateks etappideks ja ära unusta vahepealseid kordaminekuid tähistada ja end premeerida. Seda on väga lihtne ära unustada, ka mul endal. Juhina saame keerulistes olukordades ka teadlikult üle võimendada positiivseid kordaminekuid, olgu need siis kuitahes väikesed. Need aitavad rajal püsida ja sihti silme ees hoida.

 

...aga ära aja esimest võitu finišiga sassi

Pärast esimest positiivset arengut või etappi tahaks rahulikult välja hingata. Sageli loodame, et mure ongi nüüd ületatud. Nagu öeldud, tähista väikeseid võite, aga erista neid hetki finišjoonest, kus võib teenitult kirka medali kaela riputada. Selle asemel analüüsi, mis on vahepeal hästi läinud ja miks. Mida tulevikus teisiti teha? Ära looda vana rasva peale, sest lahendused on alati erinevad.

 

Kristina Judina, Elisa teeninduse valdkonna juht

Seotud märksõnad