Kiibidefitsiidi rääkimata lugu - varu võrguseadmete uuenduseks kõvasti aega
Globaalset tarneahelakriisi on nii Eesti kui maailma meedias käsitletud juba kuid ning enim on siin räägitud ennekõike autotööstusest. Eks see on ka mõistetav, kuna auto on enamikule meist käegakatsutav "asi", millega ühel või teisel moel kokkupuudet omame. Ning on ka hoomatav kriisi mõju - kui varem ostsid endale nt keskklassi auto tellimisel 4-5 kuuga, siis täna on see pikenenud kümnetesse kuudesse. Ning automaailma tippjuhid prognoosivad, et see defitsiit ei lahene enne kui 2023.
Autotööstusel lasuv surve on ka makromajanduslikult tuntav - just hiljuti teatas juba tootmist kokku tõmmanud Škoda, et võib alates 18. oktoobrist kuni aasta lõpuni tootmist vähendada või suisa peatada. Arvestades kui suure osa Škoda moodustab Tšehhi majandusest, mõjutab see terve riigi majanduslikku käekäiku.
Oluliselt vähem räägitud on aga kujunenud olukorras puhkenud "kiibisõjast" mis praegu eri tehnoloogiavaldkondade vahel käib. Ning kuidas see võib jõuda meist igaühe elutuppa või kontorisse, isegi juhul kui autoostusoovi hetkel pole. Autode kõrval on kiibid A&O suure osa võrguseadmete, meie nutitelefonide-tahvlite, erinevate 5G-seadmete jaoks. Nõudlus on hetkel kõigi poolt sedavõrd tipus ja hinnad laes, ent sellegipoolest ei suuda tehased tellimustega sammu pidada. Enamus vajalike pooljuhtide tootmisest asub Aasias, sh 63 protsenti Taiwanil, 18 protsenti Lõuna-Koreas ja 6 protsenti Hiinas. Ehk siis kolmest riigist tuleb 87% vajaminevatest komponentidest meie teleritele, nutitelefonidele, võrguseadmetele, wifi-ruuteritele jne.
Selle valguses on nii USA kui Euroopa teatanud plaanidest tootmine tagasi "koju" tuua, et ise nõudlust-pakkumist veidikenegi kontrollida. Kuid see ei juhtu suuremahuliselt enne 2030. aastat. Ehk - oleme globaalses läbisegi põimunud maailmas sisuliselt kolme riigi lõa otsas.
Planeeri aegsasti
Muidugimõista võime eraisiku tasandil seda võtta teatava rahuga. Eks jõuab selle uue telekaga oodata ja no kui tõesti lükkub veidi nutitelefoni ost või ei saa sa täpselt seda mudelit, mida tahad - pole ka hullu. Kuid laiemalt, ettevõtte tasandilt vaadates kätkeb pooljuhtide/kiipide puudus endas potentsiaalset turvariski. Põhjusel, et vajaminevat seadet - ruuter või muu võrguseade, switch - ei pruugi piisava laovaruna sees olla. Mis omakorda tähendab, et tõrke korral võib äritegevus häiritud saada. Hüpoteetiline näide – uue kontori avamine võib toimuda ilma sinna planeeritud wifi või kohtvõrguta, kuna vajalik seade ootab puuduolevat kiipi tootmisliinil. Ja see muudab omakorda ju töötamise sisuliselt võimatuks, kuna ligipääs rakendustele, andmebaasidele ja muule vajalikule puudub või on oluliselt raskendatud.
Tahan siinkohal küll rõhutada, et olemuselt ei ole tegu maailmalõpueelse olukorraga, kus kõikidel ettevõtetel nüüd ja kohe hakkaksid seadmed üles ütlema. Ja muidugi on kriitilise tähtsusega seadmete osas valdavalt ka piisav kriitiline varu/laoseis. Ent mida see nüüdseks juba kuid kestnud ja lõppeda mitte lubav olukord osundab - kui teha kas oma järgmise aasta eelarveplaane või vaadata ka laiemalt üle kontorite-töökohtade IT-taristu vajadused, siis pigem liigu kiiresti!
Tulevik on ebakindel
Teisisõnu - kui sa tead, et mingite sinu seadmete eluaeg nõuab nende väljavahetamist 2022. aasta lõpus või 2023. esimeses pooles, siis pigem telli see juba praegu ära! Sest lõtk on täna sees igas tarneahela lülis ja me ei saa üldse välistada olukorda, kus mingid tootmisseadmed on viimaks küll täisvõimsusel huugamas, aga puudu on mingi üks pisike tükk. Sealjuures pole mingit kindlust ega teadmist, millal just selle ühe komponendi saab.
Teine oluline soovitus on - pöörake senisest veelgi suuremat tähelepanu oma IT-taristu tootetoele ning vaadake üle IT-seadmete elukaare juhtimine. Ka juhul, kui nö tööaega veel jagub ja "lattu tellida" pole vaja – tootetuge ei tohi unustada, õigemini on vajadus selle järele suurem kui kunagi varem. Nagu teada, juhtuvad tõrked ja rikked alati just kõige ebasobivamal ajal. Muidugi, lõplikku kaitset selle vastu polegi, kuid riske on võimalik alati teatud määral maandada. Tootetugi on siinkohal siis kriitilise seadmepargi garantii ja kohapealse IT-partneri valmisolek reageerida, et rikki läinud seade nt 24h jooksul või kiireminigi välja vahetada ning tagada värskeimad turva- ja tarkvarauuendused.
Kokkuvõttes - küll me usutavasti kuidagi kannatame ära, kui uus Škoda, Toyota või Audi mõned kuud või enamgi hilineb. Aga nende kõlavate pealkirjade kõrval tasub tulla argisemasse maailma ja veenduda, et kiibipuudus meid kontorites maoli ei lükkaks.
Priit Maasik
Elisa IT-erilahenduste valdkonnajuht