Jalgratast pole alati vaja leiutada: karbitoode võib olla täpselt sama hea kui enda arendatud lahendus
Tänaste ettevõtete puhul on tavaline ja eeldatud, et äriliste probleemide lahendamiseks võetakse kasutusele järjest nutikamaid tehnoloogilisi lahendusi. Elisa ärikliendi üksuse juht Artur Praun märgib aga arvamusloos, et sageli lähenetakse uute süsteemide juurutamisele ebaefektiivselt – selle asemel, et võtta kasutusele mõni turul pakutav karbitoode, soovitakse nui neljaks luua oma lahendus. Tihti mõtlemata sellega kaasnevatele muredele.
Ei saa salata, et mõnikord on ise täiesti uue lahenduse loomine oma äri murekohtadele paikamiseks kõige õigem lähenemine. Kui aastakümneid tagasi võis see nii olla pea alati, siis tänaseks on digitoodete turg paisunud sedavõrd suureks, et enne arendusmeeskonna tööle rakendamist tuleks päriselt korraks mõelda ja hinnata, kas kogu koorma enda kanda võtmine on päriselt mõistlik lähenemine. Et jõuda mõistliku otsuseni, tuleks läbi teha suurem mõtteharjutus ja tihti üksjagu aega nõudev analüüsiprotsess.
Iga tehnoloogilise lahenduse juurutamise protsess peaks algama selgete vajaduste kaardistamisest ja pädevast ärianalüüsist. Mida selgemalt probleem kirja saab pandud, seda lihtsam on sellele ka lahendust leida. Kõige elementaarsemal kujul võib see olla kasvõi paberile kirjutatud nimekiri sellest, kus ollakse ja mida vajatakse – mure on X ja oleks tarvis, et uus digividin suudaks pakkuda lahendusi nagu A, B ja C.
Aeg uurida
Alles siis, kui on reaalselt selgeks tehtud, mida tegelikult vajatakse ja mis mure lahendatakse, tasub hakata uurima, milline edasine tee kõige mõistlikum on. Mõnikord leiab veidi Googledades täpselt lahenduse, mis suudabki teha asju A, B ja C; mõnikord leiab kaks omavahel töötavat lahendust, mis suudavad kokku kõike vajalikku pakkuda; mõnikord saab selgeks, et tõepoolest pole täna turul mõistlikku toodet või toodete kogumikku, mis vajadustele vastaks.
Siiski tuleb enne ise arenduskäiste üles käärimist endale selgeks teha, et IT-lahenduste arenduskoorma aktsepteerimine ei lõppe kunagi lihtsalt korra asja valmis ehitamisega.
IT-lahendused ei saa kunagi valmis ning kuigi võib olla võrdlemisi lihtne kahe arendajaga majasisene tööriist valmis meisterdada, ei saa kunagi unustada, et keegi peab lahendust ka tulevikus elus hoidma, edasi arendama ja muutuvate vajadustega kohandama. Karbitoote valimisel tegeleb sellega teenusepakkuja meeskond, isetegemise teed minnes oled selle kõige eest vastutav ise.
Seega kuigi võib tunduda, et üksnes enda tööriista välja arendamisega saab lahendada kõik probleemid, ei pruugi see alati olla mõistlik lahendus. Kui karbilahendus suudab ära täita kolm funktsiooni neljast, aga isearendatud kõiketegev lahendus läheks maksma miljoneid, tuleks korraks tõsiselt mõelda, kas see on väärt investeering, või polegi see neljas asi niivõrd oluline.
Karbitoode annab tulevikugarantii
See ei tähenda muidugi, et karbitoodetel oma probleeme poleks. Tänased SaaS-lahendused on küll võimekad, ent murekohti leiab ka sealt. Kõige sagedasemaks väljakutseks kujuneb sageli see, et üks lahendus ei suuda lihtsalt pakkuda kõike, mida ettevõte vajab.
Mingi piirini on ka erinevate lahenduste omavahel kombineerimine või ühe lahenduse majasisene täiustamine okei, ent kui hakkab tunduma, et kõikide probleemide ja vajaduste katmiseks läheb ikkagi vaja viit erinevat tööriista, siis ei ole see arvatavasti optimaalne ning võib olla targem juba oma lahenduse ehitamise teed minna. Kui see ka majanduslikult mõistlik on.
Aga enne suure hooga oma arendajatele tööülesannete jagamist tasub täpselt mõista, milliseid eeliseid valmislahendused pakuvad ning mida ollakse nende hüvede saamise nimel nõus ohverdama. SaaS-teenuste pakkujad võtavad enda kanda kõik tulevikuprobleemid nagu skaleeritavus, turvaküsimused ja koodi ajakohasena hoidmine. See on suur töö ja töö, mida pead omalahenduse poole pöördudes ise ära tegema.
Tasub ka meeles pidada, et sageli on SaaS-teenuste pakkujad üsnagi paindlikud ja võtavad potentsiaalseid kliente kuulda. Kui küsida, võib olla täiesti võimalik, et mõni täna puuduolev tükike suudetakse karbitootesse lisada või leitakse lahendus, kuidas saaks klient selle teenusesse lisada ise.
Jalgratast leiutada ei tasu, kuid vahel tuleb ise innovatsiooni teha
Aga on paratamatu, et igale ettevõttele ja olukorrale vastavat lahendust turul olemas pole. See on ka koht, kus tuleb teinekord ise rind kummi ajada ja otsustada, et teeme siis asjad ise ära. Ning kuigi see on tihti kulukas ja keeruline väljakutse, siis ei saa unustada, et enda jaoks loodud rätseplahendused suudavad alati pakkuda midagi, mida karbilahendustest ei leia. Vahet pole kui head need on.
Ise oma lahenduste loomine lubab kogu ettevõtte IT-arhitektuuri keskselt juhtida ning tagada, et iga viimne kui tööriist teeb täpselt seda, mida vaja ja suhtleb perfektselt kõigi teiste digilahendustega, mille oma tiimid on valmis meisterdanud. Mõnikord ongi see kõige nutikam lähenemine, aga see on otsus, milleni peaks jõudma pärast asjalikku uurimistööd ja reaalselt ka teistele mõtetele võimaluse andmist.
Ise maja sees tehtud asjade boonuseks on muidugi ka see, et kui tõepoolest on leitud turul tühimik ja midagi head valmis tehtud, saab selle soovi korral ära tootestada ja kasvõi spin-off ärisuunana laia maailma vallutama lasta.
Seega on selge, et jalgratast jalgratta leiutamise pärast leiutama pole vaja hakata, ent kui oled veendunud, et turg ootustele vastata ei suuda ja näed, et suudaksid ise parema asja valmis teha, siis tasub endale panustada. Kuid kindlasti ei tasuks kunagi alahinnata raske töö teistele jätmise võlu – kui kuskil on midagi, mis juba päriselt töötab, tasub see kasutusele võtta.
Artur Praun
Elisa ärikliendiüksuse juht