Avalikkuse tähelepanu pälvivad AI-lahendused on vaid tehisintellekti jäämäe tipp
Tehisintellekt on ChatGPT tuules nautimas kuldaega ning uusi viise nutika tehismõistuse kasutamiseks leitakse igapäevaselt. Laiema avalikkuse kõrvu on AI võimekus hakanud jõudma küll alles hiljuti, kuid tegelikult on nutikad algoritmid ja masinõppel põhinevad lahendused keerukates ärisüsteemides töötanud juba aastaid. Elisa tootejuht Kristjan Kuru sõnab, et suure tõenäosusega jätkub ka nüüd AI kõige kiirem areng just süsteemides, mida tavakasutajad kunagi ei näe.
“Hetkel on tehisintellekt midagi, millest kõik räägivad. Küll aga räägitakse peaasjalikult AI-st kui tekstipõhisest tööriistast või millestki, mis suudab pilte genereerida. Kõik need lahendused on suure mõjuga, kuid iga keeruka arvutisüsteemi suurim potentsiaal peitub seal, kus inimsilmad ei eksle – hiigelsuurtes ja keerukates andmemassiivides, kus peidavad end varjatud mustrid ja aina keerukamaks muutuvad probleemid” rääkis ta.
Näiteks on juba tänaseks tehisintellekti aastaid kasutatud nii kürberturbelahendustes kui ka IT-taristut puudutavates süsteemides. Enamasti on tehismõistus seal tööle rakendatud selleks, et tuvastada potentsiaalseid probleeme ning viidata murekohtadest administraatoritele veel enne, kui need hakkavad mõjutama harilikke kasutajaid. Kuna ka pealtnäha lihtsakoelised teenused najatuvad tegelikkuses suurandmetele ja keerukatele seostele, on need täpselt sobilikud kohad tööka, väsimatu ja ajas areneva tehisaru rakendamiseks.
Küberturbelahendustes suudab tehisintellekt tuvastada ebaharilikke sündmusi ning vastutada selle eest, et tagatud oleks alatine ajakohasus. Kuna üht küberturbelahendust võivad kasutada miljonid kliendid üle maailma, suudab nutikatele süsteemidele üles ehitatud lahendus sekundite jooksul pärast Indoneesias uut tüüpi ohu tuvastamisel selle info toimetada ka Eestisse, et tööriist saaks selle vastu hakata kohest kaitset pakkuma ka siin.
Kuru märkis, et AI-l on oluline roll mängida ka selles, et internet töötaks kõikjal just nii, nagu peab. “Kui tehisintellekt märkab, et mõni ruuter ei tööta nii nagu teised, või on järsku tekkinud mingi hulk kasutajaid, kelle signaal on muutunud väga nõrgaks, suudab see selle info välja noppida ja haldureid asjast teavitada. AI teab kuidas asjad tavaliselt on ning kuigi ta töölauale võib igal ajahetkel jõuda hoomamatu hulk andmeridu, suudab see sealt välja lugeda muutunud mustrid ja punase lipu püsti tõsta,” rääkis ta.
Kõige selle kõrval on AI-d juba aastaid kasutatud finantsvaldkonnas, meditsiinis, kindlustusmaailmas ja kõikjal mujal, kus andmetel on otsuste tegemisel kriitiline kaal.
“Mida rohkem on andmeid, seda efektiivsemalt suudab tehisintellekt töötada ja õppida. Seetõttu ongi selle tehnoloogia esmane kasutusvaldkond olnud taustsüsteemides ja avalikkuse tähelepanu eest peidus, kuna andmed on just seal. Uute lahendustega on andmed lihtsalt teistmoodi tööle pandud – nende abil luuakse luuletusi, fotosid, parandatakse koodi ja tehakse muid trikke. Aga suured andmehulgad on siiani kõige selle aluseks,” lisas Kuru.
AI-buum kinnitab kanda kõigil
Hoolimata sellest, tänane AI-laine keskendub peaasjalikult jaetarbijatele suunatud toodetele, näeb Kuru, et valdkonna voolavad investeeringud ja suur tähelepanu aitab paremaks muuta ka juba aastaid ärivaldkonnas töötanud AI-lahendusi. Niisamuti on tõenäoline, et tehisintellekti hakatakse rakendama ka teenustes, kus seda seni veel suurte kulude või väikese nõudluse pärast ei tehtud.
“Kui üks tehnoloogia saab palju tähelepanu, on paratamatu, et see areneb kõikjal, kus seda kasutatakse. Paremaks muutuvad tänased lahendused ise, aga kindlasti leitakse ka viise, kuidas need siduda kokku uute trendidega. Näiteks ei ole ettekujutlematu, et varem vaid logiridasid esile tõstnud AI hakkab ChatGPT-le või muule teenusele najatudes kirjutama sisukaid raporteid, et oma leidudest parem ülevaade anda,” rääkis ta.
Selle kõrval on olulise kaaluga ka investeeringud ja valmisoodete turule jõudmine. “AI arendamine pole odav lõbu. Palju teenused, mille osaks oleks võinud see juba aastaid olla, pole seda juurutanud, kuna kulud on olnud ebamõistlikult kõrged. Täna saab aga AI-st rääkida üsnagi hõlpsalt investeeringuid kaasata, niisamuti jõuab turule karbitooteid, mida oma lahenduse külge integreerida. See on midagi, millest võidab nii terve kliendibaas kui ka tootjad ise,” märkis ta.