Põhisisu algus

Kuulus Oscari galade digiprodutsent John Heinsen: Hollywood on kari hirmunud lapsi pimedas ruumis

08.12.2015

John Heinsen on oma tegevusvaldkonnas tunnustatud nimi, just tema on maailmakuulsate Oscari galade digiprodutsent ja mobiilsisu looja. John Heinsen tõdeb, et Hollywood on kari hirmunud lapsi pimedas ruumis ja temasugused tüübid otsivad selles keskkonnas valguslülitit. Samuti näeb ta, et YouTube on täna juba üsnagi eilne päev.

Kohtusime Johniga NO99 teatrisaalis, mis oli filmifestivali ametlikus kohtumispaigaks PÖFFil osalevate filmirežissööride ja näitlejatega. Jutulõnga alustades pärisin, mitmendat korda ta Eestit väisab ning tuli välja, et ameeriklane oli siin juba kolmandat korda ning lisaks Tallinnale on talle Eesti linnadest sügava mulje jätnud ka Haapsalu ja Pärnu.

Johni asutatud ettevõttes Bunnygraph Entertainment viivad loomeinimesed koos tehnoloogiagurudega telepildi igasse kaasaegsesse seadmesse, kohandades pilti erinevatele mobiili- ja veebiplatvormidele. Johni enda sõnul on lugude jutustamine ehk storytelling ka see, mida inimesed enim televisioonilt ootavad. Tarvis on head lugu! Nii tegutseb mees ka oma ettevõttes interaktiivsete veebi ja mobiilirakendustega, mida ta ise kutsub “Storytelling through Advanced Content’iks.”

Muidugi küsisin Johnilt ka seda, kelleks ta väiksena saada tahtis. Üllatavana tunduv eriala valik viis tänase digiprodutsendi sinna, kus ta hetkel on. Nimelt tahtis John väiksena saada arhitektiks ja oma soovi realiseerimisega nägi ta vaeva alates viiendast eluaastast. 20. aastasena tundis ta, et arhitektuur pole see, mis talle meeldiks, kuid just arhitektuuriga seonduv viis ta meediasse. Tänu põhjalikele arhitektuuri ajaloo ja teooria õpingutele sattus ta dokumentaalfilmide tegemise juurde. Siin nägi ta kohe kui loominguline väljund on meedia ning kui palju mõjuvõimu omab lugude edasirääkimine. John sukelduski meediamaastikule. Nagu ta ise ütles: „Nägin meedia võimu, ma nägin seda loomingulise väljenduskohana just emotsioonide ja jutustuste edasiandmisel. Inimesed on juba loomupoolest lugude rääkijad, nii, et meedia kui tehnoloogia annab lugude rääkijatele võimaluse jõuda publikuni ja see on minu jaoks atraktiivne.“

Liigume nüüd edasi intervjuu juurde. Küsisin Johnilt, kuidas on muutunud turg, millel ta tegutseb?

Meelelahutuse valdkonnas olen tegutsenud 20 aastat, neist viimased 10 keskendunud digitaalmeediale. Digimeedias olin kohal esimeste seas. Traditsioonilises meedias oli levinud nn ettekirjutatud tele (scripted televison), kus kõik käis ette kirjutatud stsenaariumite järgi. Kui aga reaalelu showd suure kiirusega Ameerika turul laineid lööma hakkasid, kadus ettekirjutatud tele tegemine. Olin kõige selle juures, töötasin toona Fox Networkis, nägin, kuidas üks äriline pool kadus. Selle taustal liikusin tagasi produktsiooni juurde ja sain kohe aru, et digitaalne ruum on järgmine tuleviku meedium. Inimestel oli internet kogu aeg endaga kaasas ning internetis sai luua sisu, millega inimesed said ennast samastada ning sedasama huvipakkuvat sisu omakorda jagada ka oma lähikondlastega.

Mis Sulle endale enda töö juures enim meeldib?

Mis mulle kõige enam praeguse aja juures meeldib on see, et tegemist on väga unikaalse ajajärguga. Saame ise kirjutada reeglid ja neid ka samal ajal rikkuda. Mitte midagi ei ole veel standardiseeritud – sa saad olla samaaegselt innovaator, võtta riske ja teadmised tulevad tegevuste käigus, ka ebaõnnestumiste raames õpime tohutult. Paljud inimesed on mängust veel väga maas, nemad peavad kõigega alles alustama, raiskama topeltraha digitaalmaastikule sisenemiseks. Kuid digitaalruum on selgelt tulevik, see ei ole pelgalt moekõlks, mis võiks hajuda. Mulle meeldibki praegu kõige rohkem, et traditsiooniline meedia on minevik ja olen osa tulevikust, see on väga ergutav ja hoiab noorena :).

Siinkohal tegin Johnile komplimendi, et ta on ikka väga särtsu täis ja nooruslik meesterahvas. John vastas, et kuna ta puutub kokku väga paljude noorte inimestega, siis see hoiabki teda noorusliku ja tugevana.

Mida Sa ise näed, mida inimesed tänasel päeval televisioonilt ootavad?

Inimesed ootavad häid lugusid ja tänu HBO ja Netflixi tulekule saavad inimesed ligipääsu köitvatele lugudele igal ajahetkel ja seda sõltumata asukohast. Säärased onlain-meediumid annavad seriaalidele auditooriumi kogumise võimaluse ning vaatajatele võimaluse armuda tegelaskujudesse ja neid fännata. Tavapärases teleprogrammis ei saa sel viisil auditooriumi koguda, sest tele tahab kasumit saada kohe. Teleprogrammide kokkupanijad ei soovi taolist raha ja aega investeerida. Kui teles kasumit ei tule, lõpetatakse seriaali näitamine. HBO ja Netflix investeerivad tervetesse seriaalide hooaegadesse, mis annab auditooriumile vabaduse hakata näiteks Troonide mängu esimest osa vaatama ja seda fännama ükskõik mis ajal. Siit on tekkinud uus jätkusuutlikkus.

Rääkisime ka geo-blokingust ja sellest kuidas John sellesse suhtub:

Geo-blokeering on digimeedia äriline pool. Kui tegutsesin Oscari auhindadega, siis selle näitamine oli Põhja-Ameerikas geo-blokeeritud. Tegemist on erinevate õiguste ja tasudega, mis põhineb väga vanal ärimudelil. Mis mulle Tallinnas PÖFFi raames meeldib on foorum ühtsest Euroopa kommuunist. Seda võiks tõlgendada ühtse filmimaailma kommuunina, kus saab filme striimida. Peab ütlema, et kuigi netis on inimesi väga palju, pole korralikku ärilist poolt erinevate tegevuste sidumiseks välja töötatud. Praegune ajajärk on veel uus ja nooruke. Ütlen tihti, et Hollywood on kari hirmunud lapsi pimedas ruumis ning tüübid nagu mina otsime valguslülitit. Kui valgus on sisse lülitatud, näeme, et raha on kõikide jaoks. Hetkel on aga inimesed veel liiga hirmul uute tegevuste raames raha kaotama. Mina seevastu leian, et tuleb panustada tulevikku ja meeled avatuna hoida.

Jäime lobisema Johni tulevikuvaadetest ja uudsetest ideedest, mis puudutasid just nimelt ühtset maailmakino ja rääkisime ka sellest, kuidas turundusrahasid suunata. John leiab, et paremaks sisuturundamiseks tuleks turunduseelarvet nihutada ettepoole. Tema mõte on selles, et huvi toote vastu tuleb hakata looma enne selle turule toomist, mitte hakata seda promoma alles siis, kui see on juba turul. Selleks saab kasutada erinevaid kaasaegseid meediumeid ja lugude rääkimist. Oluline on seejuures elamuse pakkumine lugude jutustamisel, mis on Johni enda tegevuste suureks aluseks.

Mida tulevik Sulle toob?

Täna keskendun suuresti järgmise aasta aprillikuule, kui koostöös ühe Korea ettevõttega toome turule ühtse filmikommuuni - loome hetkel selle tarbeks sisuturunduse strateegiaid, privaatsuse sätteid jne. Tegemist on platvormiga, mida võiks kaudselt võrrelda YouTube`iga, kuid YouTube on täna juba üsnagi eilne päev. Suund on luua transmeedia kanal, kus räägitav lugu on kohandatud erinevatele platvormidele. Tahame pakkuda taustalugusid, näiteks videoblogi, mis loob võimaluse räägitavat lugu veelgi avardada. Näiteks erinevate seriaalitegelaste mõtete, seisukohtade kaudu.

Ühesõnaga see, mille aprillis Ameerikas turule toome on segu YouTube`ist ja Amazon`ist. Pakume kompaktselt ühest keskkonnast filmi taustamuusikat või müüme raamatut, millel film põhineb, näitame videoid näitlejatega. Transmeedia omab niivõrd palju sotsiaalseid komponente, et see annab üüratu võimaluse lugu laiendada.

Jääme uue kanali ootele ning oma kohtumise Johniga lõpetasime muidugi selfiga :)

Vasakult pildil John Heinsen ja paremal intervjuu läbiviija Marit Liik, Elisast

Seotud märksõnad
Uus Elisa Elamus ja Huub Mine vaatama
Vanemad TV-teenused
Liitumised enne 10.08.2021
Mine vaatama
Vanemat TV-teenust saab veebis vaadata kuni 31.05.2024. Kui soovid ka edaspidi TV-d veebis vaadata, liitu Elisa Elamusega!