Liigu edasi põhisisu juurde
Elisa

Breadcrumb

Millises keskkonnas sa veebi kaudu TV-d saad vaadata, sõltub sellest, millise TV-teenuse kasutaja sa oled.
Uus Elisa ElamusLiitumised alates 10.08.2021Mine vaatama
Vanemad TV-teenusedLiitumised enne 10.08.2021Mine vaatama

Kui kaugel peaks televiisorit vaadates istuma ja miks see oluline on?

K, 10/08/2022 - 14:00

„Ära istu telekale nii lähedal!“ on lause, mida vähemalt teatud põlvkondadesse kuuluvad inimesed on kunagi lapsepõlves ema suust kuulnud kümneid ja sadu kordi.

Tänapäeval seda manitsust kuigi tihti ei kuule ja põhjus on väga lihtne: enam kellegi kodus naljalt kineskoobiga televiisori ei leia. Kehale on aga ohtlik just kineskoobi elektromagnetväljast tulenev kiirgus, eriti kui selle käes pikemalt viibida.

Kaasaegsel tehnoloogial põhinevad lameekraaniga televiisorid enam sellist kiirgust ei tekita ja selle mõju pärast enam üldiselt muretsema ei pea. Ometi… ka lameekraaniga televiisori puhul pole kasulik nina vastu ekraani istuda. Põhjuseks on siin silmade tervis.

Rusikareegel on, et televiisorist peaks istuma 2,5 kuni 3 meetrit eemal. Arvutada saab kaugust ka ekraani suurust arvesse võttes: silmade ja ekraani vahele võiks jääda ruumi viie televiisori pikkuse jagu. Lisaks kaugusele on oluline ka see, et televiisor oleks silmade kõrgusel või madalamal. Selles osas erineb telekas kinokogemusest.

Miks siis nii? Asi seisneb silma ehituses ja funktsioneerimises. Valesti valitud kaugus ja asend võib ajapikku tekitada astenoopia ehk nägemisväsimuse, mis väljendub näiteks topeltnägemises, valulikes silmades, peavalus, silmade kuivuses või vastupidi, pisaratevoolus.

Silmalaud peavad saama piisavalt tihti pilkuda

Nimelt pilguvad normaalses seisus silmad minuti jooksul umbes 18 korda. Iga pilgutusega niisutavad silmalaud silmamunasid. Eredale ekraanile liiga lähedal olles aga väheneb pilgutuste arv poole võrra ja silmad muutuvad kuivaks.

Teine põhjus tuleneb silmalihastest. Kui televiisor asub silmadest kõrgemal, on silmalihased sinna vaatamiseks pidevalt pingeseisundis ja väsivad kiiresti. Kui pilk on suunatud enda ette või allapoole, sellist olukorda aga ei teki.

USAs soovitavad silmaarstid kasutada nii-öelda 20-6-20 reeglit. See tähendab, et iga 20 minuti tagant võiks pöörata pilgu ekraanilt mõnele objektile, mis asub umbes kuu meetri kaugusel, ja vaadata seda umbes 20 sekundi vältel.

Mida aga teha, kui silmad siiski väsivad? Esiteks on kasu sellest, kui silmi masseerida, samuti võib silmadele teha soojakompressi. Ka korralik uinak aitab silmadel taastuda. Ja meeles tasub pidada ka seda, et kasu võib olla teistsuguse suurusega ekraanist või lihtsalt enda nihutamisest.


Allikas
Geenius.ee