Põhisisu algus
Elisa krediidipõhimõtted
Elisa Eesti AS (edaspidi Elisa) lähtub mobiilsideteenuste ja koduteenuste osutamisel ning seadmete müügil alljärgnevates krediidipõhimõtetest. Kliendi krediidivõimelisuse hindamine on vajalik usaldusliku kliendisuhte tagamiseks ning Elisa kui vastutustundliku ettevõtja poolt hoolsuskohustuse täitmiseks. Kaitsmaks Elisat ja kliente võimaliku krediidikahju eest Elisa hindab klientide krediidivõimekust koostades krediidiprofiile ning kehtestab põhimõtetest nimetatud teenuste tarbimisele ja seadmete ostmisele krediidilimiidid. Elisa mobiilsideteenuse krediidilimiit Mobiilsideteenuse krediidilimiit on Elisa poolt kliendi suhtes kehtestatud rahaline piirsumma, mille ületamisel võib Elisa piirata kliendile mobiilsideteenuste osutamist ja nõuda ettemaksu tasumist. Krediidilimiidi hulka loetakse jooksval perioodil Elisa arveldussüsteemis kirjendatud teenused. Välismaal tehtud ja vastuvõetud kõned võivad jõuda Elisasse hilinemisega – seega ei pruugi välismaal tarbitud mobiilsideteenused krediidilimiidi sisse jõuda õigeaegselt. Mobiilsideteenuse krediidilimiidi alamlimiidid on: M-kommertsi krediidilimiit Roamingu krediidilimiit Elisa on kehtestanud uuele kliendile vaikimisi järgmised krediidilimiidid: Eraklient krediidilimiit summas 55 € Äriklient krediidilimiit summas 110 € Juhime tähelepanu, et krediidilimiidi puhul ei ole tegemist limiiditeenusega ja mobiilsideteenuste tarbimise eest esitatav arve võib kujuneda suuremaks kui on seatud krediidilimiit. Krediidilimiidist sõltumata on klient kohustatud tasuma kõigi enda poolt tarbitud mobiilsideteenuste eest täies ulatuses. Mobiilsideteenuse krediidilimiidi suurendamine Juhul, kui klient vajab suuremat krediidilimiiti on kliendil võimalik krediidilimiidi suurendamist taotleda. Krediidilimiidi suurendamise taotlemiseks tuleb esitada vastav sooviavaldus teenindajale liitumislepingu sõlmimisel või pöörduda Elisa klienditeeinduse poole. Taotlusse tuleb märkida, kui suur on soovitud krediidilimiit. Elisa krediidihaldus otsustab krediidilimiidi suurendamise või vähendamise, võttes arvesse kliendi krediidiprofiili (vt punkt 4.1. ja 5.2.) ning saadab vastuse kliendile sõnumi teel kliendi poolt liitumislepingus määratud kontaktnumbrile. Juhul, kui klient on Elisa mobiilsideteenuseid kasutanud 6 kuud, suurendatakse kliendi krediidilimiiti dünaamiliselt, võttes arvesse kliendi varasemate arvete suurust. Näiteks juhul, kui kliendi viimase kuue kuu suurim arve oli 100 €, siis uus krediidilimiit kehtestatakse 200 €. Mobiilsideteenuse krediidilimiidi täitumine Juhul, kui klient on temale kehtestatud mobiilsideteenuse krediidilimiidist kasutanud 75% saadab Elisa kliendi poolt kasutatavale mobiilinumbrile ja kontaktnumbrile sõnumi, kus annab teada peagi rakenduvast mobiilsideteenuse piirangust. Juhul, kui klient on krediidilimiidist kasutanud 100% saadab Elisa kliendile täiendava sõnumi sideteenuste osutamise piiramise kohta. Mobiilsideteenuse krediidilimiidi täitumisel piiratakse väljuvate kõnede suund ning andmesidekasutus. Klient saab endiselt vastata sissetulevatele kõnedele ja helistada hädaabinumbritele. NB! Välismaal olles ei saa vastata ka sissetulevatele kõnedele. Kliendil säilib võimalus kasutada Mobiil-ID WiFi levialas nii siseriiklikult kui välismaal olles. Juhul, kui klient soovib mobiilsideteenuste kasutamist jätkata peab klient tasuma Elisale ettemaksu eelmise kalendrikuu võlgnevuse ja/või jooksva kuu tarbimise ulatuses. Ettemaksu laekumisel eemaldab arveldussüsteem piirangu automaatselt. M-kommertsi krediidilimiit M-kommertsi osas kehtib kliendile (telefoninumbripõhine) krediidilimiit summas 300 €. M-kommertsi krediidilimiit kehtib üldsummas teenustele ID-Pilet, M-Loto, M-makse, Google play ja kõnekaardi laadimisele. M-kommertsi krediidilimiit ei hõlma M-parkimist, mobiilimakse 1214*... teenuse kasutamist. Roaming andmeside krediidilimiit Roaming andmeside krediidilimiidi sisse arvestatakse kogu roaming’us kasutatav mobiilne andmesidemaht mahupõhise arvelduse puhul. Vaikimisi on igal liidesel ehk mobiilinumbril kalendrikuine roamingu krediidilimiit summas 60 €. Roaming krediidilimiidi suurendamine Roaming andmeside krediidilimiiti saad muuta Elisa iseteeninduses („Teenused ja seaded” −> „ Vali mobiilinumber” −> „Numbri seaded” −> „Mahupõhise interneti kuulimiit välismaal viibides”). Valikus on 30/60/120/240/500/1000 € sammud. Limiiti saad suurendada valitud summa võrra piiramatu arv kordi. Pane tähele! Kui soovid roamingu krediidilimiiti tõsta, pead esitama taotluse mobiilsideteenuse krediidilimiidi tõstmiseks. Roaming krediidilimiidi täitumine Juhul, kui mobiilse andmeside krediidilimiidist on ära kasutatud 70%, saadab Elisa kliendi poolt kasutatavale mobiilinumbrile ja kontaktnumbrile sõnumi, kus annab teada peagi rakenduvast mobiilse andmeside piirangust. Juhul, kui krediidilimiidist on ära kasutatud 100%, saadab Elisa kliendile täiendava sõnumi mobiilse andmeside piiramisest roaming’us kuni kalendrikuu lõpuni. Kõnealuses SMSis on antud ka juhised, kuidas limiiti 60 € võrra suurendada. Näidis SMS: 37256XXXXXX on lubatud roamingu andmesidemahu ära kasutanud. Limiidi suurendamiseks saada numbrile 3726320320 sõnum numbriga 37256XXXXXX. Sinu Elisa. Juhul, kui krediidilimiidist on ära kasutatud 100%, saadab Elisa kliendile täiendava sõnumi mobiilse andmeside piiramisest roaming’us kuni kalendrikuu lõpuni. Uue kalendrikuu alguspäevast uuendatakse krediidilimiiti ja roaming andmesidekasutus on taas võimalik. Sõnumeid krediidilimiidi täitumise kohta saad tellida mitmele seadmele:Iga mobiilset internetti kasutava seadme jaoks on võimalus lisada kuni kaks mobiilinumbrit, millele krediidilimiidi täitumisel sõnumid saadetakse. Roaming’u andmesidelimiite puudutavaid seadistusi saad muuta Elisa iseteeninduses: „Teenused ja seaded” −> „Vali mobiilinumber” −> „Muuda seadeid” −> „Mahupõhise interneti kuulimiit välismaal viibides”. Näiteks saad oma mobiiltelefonile tellida teavituse tahvelarvutis kasutatava mobiilse interneti andmesidelimiitide täitumisest. Selleks ava Elisa iseteenindus, vali oma iPadis oleva SIM-kaardi konto juurest “Numbri seaded ja seejärel “Mahupõhise interneti kuulimiit välismaal viibides” ning sisesta teavitussõnumite valikus oma mobiiltelefoni number. Edaspidi saabuvad teavitused tahvelarvutis kasutatud andmesidelimiitide täitumise kohta otse mobiiltelefoni – lisaks saad oma mobiiltelefoni kaudu tellida täiendavat mobiilse interneti mahtu oma tahvelarvuti jaoks. Uue krediidilimiidi suuruse tellimiseks pole sul vaja teha muud, kui saata oma iPadiga seotud telefonist sõnum Elisa andmesidelimiidi teenusnumbril +372 632 0320; sõnumi sisuks kirjuta oma iPadis oleva SIM-kaardi mobiilinumber kujul 372 XXXX XXXX (näiteks 372 5612 3123). Täiendava teavitusnumbri saad lisada ka ilma krediidilimiidi suurendamise õiguseta. Sellisel juhul lisa number ja märgi see aktiivseks Elisa iseteeninduses kategooria „Teenused ja Seadmed“ alamkategoorias „Numbri seaded“ rubriigis „Limiidi täitumisel SMS teavituse saajad“. Elisa koduteenuste krediidilimiit Videolaenutuse krediidilimiit Videolaenutuse krediidilimiit on Elisa poolt kliendi suhtes kehtestatud rahaline piirsumma, mille ületamisel võib Elisa nõuda ettemaksu tasumist või piirata kliendile koduteenuste osutamist. Krediidilimiidi hulka loetakse jooksval perioodil Elisa arveldussüsteemis kirjendatud teenused. Elisa on kehtestanud uuele kliendile vaikimisi järgneva krediidilimiidi: Videolaenutuse krediidilimiit summas 50.00 € Juhime tähelepanu, et krediidilimiidi puhul ei ole tegemist limiiditeenusega ja tarbimise eest esitatav arve võib kujuneda suuremaks kui on seatud krediidilimiit. Krediidilimiidist sõltumata on klient kohustatud tasuma kõigi enda poolt tarbitud teenuste eest täies ulatuses. Videolaenutuse krediidilimiidi suurendamine Juhul, kui klient vajab suuremat krediidilimiiti on kliendil võimalik krediidilimiidi suurendamist taotleda. Krediidilimiidi suurendamise taotlemiseks tuleb esitada vastav sooviavaldus teenindajale liitumislepingu sõlmimisel või pöörduda Elisa klienditeeninduse poole. Taotlusse tuleb märkida, kui suur on soovitud krediidilimiit. Elisa krediidihaldus otsustab krediidilimiidi suurendamise või vähendamise, võttes arvesse kliendi krediidiprofiili (vt punkti 4.1. ja 5.2.) ja saadab vastuse kliendile sõnumi teel kliendi poolt liitumislepingus määratud kontaktile. Videolaenutuse krediidilimiidi täitumine Juhul, kui klient on videolaenutuse krediidilimiidist kasutanud 100%, siis teavitatakse klienti sellest televiisori ekraani vahendusel. Juhul, kui klient soovib koduteenuste kasutamist jätkata peab klient tasuma Elisale ettemaksu eelmise kuu võlgnevuse ja/või jooksva kuu tarbimise ulatuses. Ettemaksu laekumisel eemaldab arveldussüsteem piirangu automaatselt. Elisa seadmete krediidilimiit Kliendil on võimalik soetada seadmeid osamaksetega. Seadmete krediidilimiit on välja töötatud isikupõhiselt krediidiprofiili alusel. Krediidiprofiil kujuneb välja kliendi maksekäitumisest eelmiste perioodide jooksul. Arvesse võetakse ka Krediidiinfo hinnangut. Krediidilimiidid seadmete osamaksetega ostmisele lähtuvalt krediidiprofiilist on alljärgnevad: Krediidiprofiil Krediidilimiit Väga hea 3500€ Uus klient 900€ Hea 2 500€ Keskmine 1 500€ Nõrk 250 € Halb EI Võlglane EI Elisa profiilianalüüsi loogika Elisa kliendi krediidiprofiili koostamise aluseks on: kliendi varasem makseajalugu Elisas ja E-krediidiinfos avalikustatud krediidireiting (E-krediidiinfo krediidreiting põhineb kliendi varasematel maksehäirete ajalool E-krediidiinfos) Pane tähele: Krediidiprofiili koostamise aluseks on kõik liitumislepingud sh lõpetatud. Elisa jagab kliendid krediidiprofiili alusel seitsemesse (7) erinevasse rühma krediidisobilikkuse poolest ja annab neile hinnangu: Väga hea - pikaajaline Elisa klient (kliendiajalugu üle ühe (1) aasta), kes on korrektselt tasunud Elisale arveid üle 6 kuu. Hea - Elisa olemasolev klient (kliendiajalugu üle kuue (6) kuu), kellel on esinenud Elisale arvete tasumisel lühiajalised (saanud võlateavituse SMSi) hilinemised. Uus - uus klient ja Elisa olemasolev klient (kliendiajalugu alla kuue (6) kuu), kellel E-Krediidiinfo andmete kohaselt maksehäired puuduvad. Keskmine - Elisa olemasolev klient (kliendiajalugu üle kuue (6) kuu), kellel on esinenud Elisale arvete tasumisel pikaajalised (on olnud piirangus või saanud esimese võlateavituse kirja) hilinemised. Nõrk - uus klient või olemasolev klient, kelle krediidireiting E-krediidiinfo andmete kohaselt on nõrk, kuid kellel puuduvad kehtivad maksehäired või uus või olemasolev klient vanusevahemikus 1821.a. või alates 75 eluaastast. Halb - uus või Elisa olemasolev klient, kelle võlgnevus on müüdud või kelle krediidireiting Ekrediidiinfo andmete kohaselt on väga halb ja kellel on kehtivad maksehäired. Võlglane - Elisa olemasolev klient, kellel on maksetähtaja ületanud arveid. Näiteks on kliendil mitu liitumislepingut ja ühe liitumislepingu alusel on jäänud arve maksetähtaegselt tasumata. Keelatud - alla 18-aastased füüsilised isikud või füüsilised isikud, kelle suhtes on algatatud pankrotimenetlus või kellel puudub kehtiv elamisluba. Juhul, kui Sinu krediidihinnang on „HALB“, siis Elisal on õigus koduteenuste lepingu sõlmimise puhul nõuda ettemaksu ning mobiilsideteenuse lepingu sõlmimise puhul nõuda ettemaksu iga kasutusse antava mobiilinumbri kohta. Juhul, kui Sinu krediidihinnang on „VÕLGLANE“, siis Elisal on õigus keelduda koduteenuste ja mobiilsideteenuse lepingu sõlmimisest. Juhul, kui Sinu krediidiprofiil on „NÕRK“, siis Elisal on õigus osamaksetega vara müügilepingu sõlmimise puhul küsida 6 kalendrikuu pankakonto väljavõtet. Elisa krediidilimiit ja profiilianalüüsi loogika koduteenuste klientide puhul, kes sõlmisid teenuslepingu koduteenuse kasutamiseks enne 10.08.2021. Elisa koduteenuste krediidilimiit: Videolaenutuse ja telefoniteenuse krediidilimiit Videolaenutuse ja telefoniteenuse krediidilimiit on Elisa poolt kliendi suhtes kehtestatud rahaline piirsumma, mille ületamisel võib Elisa nõuda ettemaksu tasumist või piirata kliendile koduteenuste osutamist. Krediidilimiidi hulka loetakse jooksval perioodil Elisa arveldussüsteemis kirjendatud teenused. Elisa on kehtestanud uuele kliendile vaikimisi järgnevad krediidilimiidid: Videolaenutuse krediidilimiit summas 50.00 € ja telefoniteenuse krediidilimiit summas 50.00 € või 95.00 €. Krediidipiir summas 50 € kehtib uuele kliendile. Krediidipiirisummas 95 € saab klient taotleda, kes on 6 kuud kasutanud telefoniteenust ning kellel ei ole nimetatud ajaperioodi jooksul olnud võlgnevusi Elisa ees. Juhime tähelepanu, et krediidilimiidi puhul ei ole tegemist limiiditeenusega ja tarbimise eest esitatav arve võib kujuneda suuremaks kui on seatud krediidilimiit. Krediidilimiidist sõltumata on klient kohustatud tasuma kõigi enda poolt tarbitud teenuste eest täies ulatuses. Videolaenutuse ja telefoniteenuse krediidilimiidi suurendamine Juhul, kui klient vajab suuremat krediidilimiiti on kliendil võimalik krediidilimiidi suurendamist taotleda. Krediidilimiidi suurendamise taotlemiseks tuleb esitada vastav sooviavaldus teenindajale liitumislepingu sõlmimisel või pöörduda Elisa klienditeeninduse poole. Taotlusse tuleb märkida, kui suur on soovitud krediidilimiit. Elisa krediidihaldus otsustab krediidilimiidi suurendamise või vähendamise, võttes arvesse kliendi krediidiprofiili (vt punkti 4.1. ja 5.2.) ja saadab vastuse kliendile sõnumi teel kliendi poolt liitumislepingus määratud kontaktile. Videolaenutuse ja telefoniteenuse krediidilimiidi täitumine Juhul, kui klient on telefoniteenuse krediidilimiidist kasutanud 90% saadab Elisa vastavalt kliendi poolt valitud arvelduse kanalile kas kliendi kontaktnumbrile või kontakt e-posti aadressile teavituse, kus annab teada peagi rakenduvast sideteenuse piirangust. Elisa ei teavita krediidilimiidi täitumisest kliente, kes on valinud arvete edastamise kanaliks paberarve. Juhul, kui klient on videolaenutuse krediidilimiidist kasutanud 100%, siis teavitatakse klienti sellest televiisori ekraani vahendusel. Juhul, kui klient soovib koduteenuste kasutamist jätkata peab klient tasuma Elisale ettemaksu eelmise kuu võlgnevuse ja/või jooksva kuu tarbimise ulatuses. Ettemaksu laekumisel eemaldab arveldussüsteem piirangu automaatselt. Kliendil säilib võimalus helistada Elisa infotelefonile ja hädaabinumbrile. Elisa jagab kliendid krediidiprofiili alusel kahte (2) erinevasse rühma krediidisobilikkuse poolest ja annab neile hinnangu: Roheline - uus ja olemasolev Elisa klient, kellel puudub võlgnevus Elisa ees ning Taust.ee või Ekrediidiinfo andmete järgi maksehäired puuduvad. Punane - uus ja olemasolev Elisa klient, kellel on võlgnevus Elisa ees ning Taust.ee või Ekrediidiinfo andmete järgi kehtiv maksehäire. Maksehäire avaldamine Maksehäireregistris Maksehäireregister on andmebaas, mis koosneb Registri liikmete ja Registri pidajaga maksehäireregistri teeninduslepingu sõlminud teiste isikute poolt sisestatud võlgnevuste alusel moodustatud maksehäirete andmete kogumist. Maksehäire on võlgniku poolt rahalise kohustuse rikkumine (kohustuse täitmata jätmine või mittekohane täitmine, sh täitmisega viivitamine) rohkem kui nelikümmend viis (45) päeva arvates rahalise kohustuse täitmise päevale ehk maksetähtpäevale järgnevast päevast. Maksehäireks loetakse rahalise kohustuse rikkumine alates kolmekümnest (30) eurost. Maksehäire aluseks olev võlgnevus peab olema tõene, kontrollitud ja sissenõutav. Kui tegemist on sellise rahalise kohustuse rikkumisega, mille täitmine on kokku lepitud osade kaupa: arvestatakse eelnimetatud 45-päevalist tähtaega kohustuse selle osa võlgnevusest, mis tekkis ajaliselt kõige varem; 30-eurone nõue võlgnevuse summa osas loetakse täidetuks ka sellisel juhul, kui see moodustub kohustuse võlgnevuses olevatest osadest kokku; iga järgmine võlgnevuses olev osa lisatakse olemasolevale maksehäirele võlgnevuses oleva osa maksetähtpäevale järgneval päeval. Maksehäire lõpetamine. Elisa lõpetab maksehäire alljärgnevatel juhtudel: klient tasub võla; võla tasumiseks sõlmitakse maksegraafik; võlg loovutatakse kolmandale isikule või kohtulahendiga on kinnitatud võla aegumist. Maksehäire lõpetamisel märgitakse vastava Maksehäire juurde Maksehäire lõppkuupäev ja Maksehäire tähistatakse Maksehäireregistris staatusega „Lõpetatud maksehäire“. Kui Maksehäire aluseks on mitme võlgnevuse andmed, siis Maksehäire lõppkuupäeva märkimisel võetakse arvesse ajaliselt hiliseim tasutud, loovutatud või aegunud võlgnevus. Lõpetatud Maksehäireid avaldatakse alljärgneva tähtaja jooksul: Füüsiliste isikute Maksehäired - viie (5) aasta jooksul arvates Maksehäire lõppkuupäevast. Juriidiliste isikute Maksehäired - seitsme (7) aasta jooksul arvates Maksehäire lõppkuupäevast. Lõpetamata Maksehäireid avaldatakse kuni viieteistkümne (15) aasta jooksul arvates Maksehäire Alguskuupäevast (edaspidi maksehäire aegumine). Maksehäire kustutamine. Elisa kustutab maksehäire alljärgnevatel juhtudel: maksehäire aegumine; maksehäire ebaseaduslik avalikustamine (maksehäire ebaseaduslik avalikustamine peab olema kliendi poolt tõendatud või ametiasutuse/kohtuotsusega kinnitatud); võlgnevuse tühistamine või võlgnevust ei eksisteeri (nt kohtu poolt kinnitatud saneerimis- või võlgade ümberkujundamise kava). Elisa säilitab Maksehäire avaldamise aluseks olevaid kohtuotsuseid 15 aastat nõude sissenõutavaks muutumisest.